Archives

Resultaten Oranje Barometer onderzoek

Een verrassende top tien zowel als we kijken naar de altijd zo succesvolle biermerken en naar het gevecht om de Oranje consument door de verschillende supermarkten. Om niet teveel appels met peren te vergelijken kijken we eerst naar deze twee belangrijke markten.

Biermerken
Activatiecampagnes voor bierkmerken, Heineken in het bijzonder, zijn altijd zeer sterk vertegenwoordigd in de Oranje Barometer onderzoeken van de afgelopen jaren.
Grolsch en Bavaria nemen de topposities in bij de Oranje Barometer van 2010. Grolsch weet met zijn eigenzinnige koel-campagne de harten te stelen van de panelleden. Het eigenzinnige aanbod is: check je kratcode en maak elk uur kans op een radiografisch bestuurbare koelserver. Bijzonder hoog scoort Grolsch met deze activatiecampagne op: passendheid bij het merk, aantrekkelijk en sympathie en weet zo een hoge deelname te bewerkstelligen. De minst oranje actie van allemaal weet zo door zijn passendheid bij het merk en bier maximaal te scoren in de Oranje Barometer!
Bavaria bewandelde een hele andere weg. Zij hadden het lef om zich helemaal te richten op de vrouwelijke Oranje fan waardoor je natuurlijk minder scoort bij de mannelijke helft. Het aanbod is een DutchDress by Supertrash samen met Bavaria fridge pack voor €9,99. Een zeer spraakmakende activatiecampagne met onder andere Sylvie van der Vaart die beloond wordt door zowel mannelijke als vrouwelijke consumenten met een eerste plaats op aspecten als originaliteit en vernieuwendheid.
Op vijf staat Jupiler die voor het eerst de Oranje Barometer top 10 weet te halen. Aanbod is gratis t-shirt met de tekst “Jup Holland Jup” bij een krat. Hoog scorend op passendheid bij het merk en aantrekkelijk van het aanbod. Het meest verrassend is dat ook Jupiler boven Heineken staat.
Heineken die de afgelopen jaren altijd in de top 3 stond met zijn Oranje hoed activatiecampagnes haalt een achtste plek. Een mogelijke verklaring is dat Heineken door de jaren heen een hoog aspiratieniveau bij de Oranje fan heeft gecreëerd. Hier elke keer weer overheen gaan is bijna onmogelijk, waardoor je een keer minder uit de verf komt in ogen van de consument.

Supermarkten
Ook in de supermarktkanaal zijn bijna alle aanbieders actief met een WK activatieprogramma’s. Daarbij viel op dat iedereen dezelfde activatie strategie bewandelde, namelijk een gratis oranje ‘gadget’ voor een brede doelgroep met name gericht op kids. Het spaarelement speelde een belangrijke rol bij al deze programma’s. Enige uitzondering was Plus die koos voor een meer jongerenbenadering met de WKbandjes. Plus komt met dit activatieprogramma als beste supermarktketen uit het Oranje Barometer onderzoek. Het scoort goed op originaliteit , sympathie en deelnamebereidheid. De meeste supermarkt WK acties belanden in de middenmoot. Opvallend hier is dat C1000 het met zijn WKvoetbalGogo’s in dit kanaal als minste doet. ‘Weinig vernieuwend, niet origineel’ is de reactie van de ondervraagden op het zo snel herhalen van Gogo’s-actie, nu in WK uitvoering.
Voor de volledigheid: AH (altijd goed voor een toppositie) ontbreekt in deze Oranje Barometer.

Best of the rest
In frisdrankenland zien we op drie internationaal sponsor en grootmacht Coca Cola. Zij hebben een indrukwekkende WK campagne waarbij kaarten voor ‘Coca Cola FIFA worldcup celebration’ op 19 juni in de Amsterdam Arena met korting verkrijgbaar zijn. Lipton ice tea en Pepsi, Sisi, 7Up lukt dat met vrij simpele WK activiteiten eveneens de top 10 te behalen.. Lipton met unieke codes waarbij WK tickets te winnen zijn, Pepsi &Co geven gratis Reuzeleuse weg in de supermarkt bij aankoop de verschillende merken.
In de Electro retailkanaal weet Expert net als Coca Cola hoog te scoren door het organiseren van een “Expert van Oranje” live event in de Kuip. Kopers bij expert krijgen gratis tickets voor dit Oranje-feest op 19 en 24 juni. BCC speelt meer de eco-bal met zijn WK activiteit maar misschien omdat deze actie minder sales driven is weet het toch een Top 10 plek te veroveren.

lees verder

Meerdere Oranje events gecanceld

Een van de trend die we signaleerde wat het groots aantal events die inhaken op de Oranje gevoel. De Kuip, Arena, de Rai allemaal houden 1 of meerdere Oranje events rond de wedstrijden die Nederland gaat spelen. Het succes van de afgelopen jaren dat Oranje fans massaal in Duitsland (WK 2006) en Zwitserland (EK 2008) feest gingen vieren zal zeker mee gespeeld hebben. Zuid Afrika is te ver weg dus werd gezocht naar massa events dichtbij huis. Toch vallen de kaart verkopen voor deze events tegen en is er nog volop plek. Vandaag werd melding gemaakt dat de Oranje camping in Nederland niet doorgaat. Ook de fanmiddag van OnsOranje in de Arena is vanwege tegenvallende belangstelling gecanceld.

lees verder

Trend: Vrouwen ontdekt als oranje doelgroep

De DutchDress van Bavaria was het eerste die in het gat sprong van de vrouwelijke oranje fan. Etos verrast de vrouwelijke doelgroep met een Oranje spaaractie waarbij elke €10,- bestedingen een gratis Oranje-bedelarmband oplevert. Thema van hun activatie is “maak je op voor Oranje!” waarbij Oranje kleding en opmaak producten in de aanbieding zijn. Nog niet online maar wel al via huis aan huis folders. Opvallend is dat ook drogistketen Kruitvat op het zelfde moment Oranje ontdekt heeft en start met een actie “Duimen voor Oranje”. Bij speciale producten krijg je een giga grote duim voor oranje. Weinig verrassend en niet echt toegespitst op de vrouwelijke doelgroep.

lees verder

Geringe Oranje koorts in supermarkten

GfK meet op continu basis bij 6000 huishoudens de bestedingen bij de supermarkten. Met extra aandacht worden vijfenzeventig speciale Oranje producten gevolgd die expliciet inhaken op het WK. Van Campina Oranjevla tot Kleenex Wilhelmus tissues. Deze Oranjemonitor die verwacht een extra omzet van €50 mln als Nederland de finale haalt. Echter de afgelopen week was de omzet van oranje producten nog mager +4,8. Een verhoogde Oranje koorts wordt verwacht in de komende twee weken naar aanloop van de WK. Als we kijken naar verschillen per regio dan leeft Oranje koop intentie meer in het zuiden met Brabant in de favorieten rol. Naar gezinssamenstelling zien we gezinnen met kinderen boven gemiddeld scoren. Het hele rapport is te lezen op: www.http://publications.gfk.nl/SupermarktkengetallenActueel

lees verder

Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is ORANJE!

Het WK is officieel nog niet begonnen maar de schoolpleinen in Nederland kleuren al Oranje.
Want wie heeft de leukste en grappigste maar vooral de meeste oranje gadgets op school? Ouders, opa’s, oma’s, ooms en tantes de hele familie spaart mee om zo veel mogelijk gadgets te sparen. Al deze sparende familieleden leveren de supermarkten veel extra omzet op. Veel supermarkten komen daarom met een Wk actie. De grote vraag is alleen hoe zorg je er als supermarkt voor dat jouw WK gadget het helemaal wordt tijdens dit WK? KidWise heeft in opdracht van het programma Kassa de supermarkt gadgets getest onder een kinderjury. Bij de meisjes is de aaibaarheid, schattigheid en humor van de gadgets erg belangrijk. Bij de jongens is vooral humor, de karakters en het spel element van belang. De Buddies van Coop zijn tot winnaar van deze kinderjury verkozen zowel bij jongens als de meisjes. De Buddies zijn lekker zacht en hebben grappige stemmetje die het elftal toejuichen, zingen of brullen. Er zijn 16 verschillende te sparen het wordt dus een aardig kabaal in de klassen en op de schoolpleinen in Nederland.

Kassa WK kinderjury

lees verder

Bavaria –Heineken 1-0

Het spelletje wie gaat het slimste om met zijn marketing kansen in de biermarkt is weer begonnen. Het afgelopen WK liep het zelfs uit tot een kortgeding. Bavaria greep de oefenwedstrijd Nederland- Mexico in Freiburg aan om 60 goed uitziende studenten gekleed in Dutch Dresses vrolijk rond te laten dansen op de tribune. Een actie die zelfs de TV cameramensen bekoorde zodat we veelvuldig de Oranje ladies in beeld kregen. De KNVB die opkomt voor zijn officiële sponsors waaronder Heineken heeft minder waardering voor deze stunt. De Telegraaf sprak zelfs van een bieroorlog. Wordt zeker vervolgd!

lees verder

Meest innovatieve WK actie?

Bijzonder bijzonder is de WK activatie van Nuon. Als sponsor van Oranje hadden zij twee jaar gelden al een Oranje spaarlamp maar deze keer zijn ze extra innovatief. Een “energie shirt” dat automatisch van kleur veranderd! Het bruine standaard shirt verkleurd door de wegingen en hitte die je uitstraalt naar Oranje. Prima passend bij energie bedrijf Nuon en gratis verkrijgbaar bij bestellingen in hun Energie winkel.

lees verder

Nederland heeft 616 mln over voor de WK-titel

Nederland zal voor het WK voetbal rond de zestig miljoen uitgeven aan Oranje gadgets gemiddeld is dat €5,- per Nederlander!
Dit bedrag staat nog los van de extra omzet van ruim 30 mln die additioneel gescoord wordt door de supermarkten aan meer omzet dranken en snacks voor bij de TV. Ook zal de Nederland gemiddeld €15,- vergokken aan voetbalpoules en toto’s rond de WK.
Niet iedereen wordt wijzer van het WK want bioscoopbezoek, uitgaan en vakanties worden juist uitgesteld in deze periode.
Een leuke vraag was wat is het je waard indien je als land de titel zou kunnen kopen. Wij Nederlanders hebben 616 mln over voor deze titel (€47,- per Oranjefan). Een koopje want Brazilië waar het jaarinkomen rond de €2500,- betalen ze grif €800,- voor de titel. De duisters en Japanners hebben daarentegen maar €2,- per persoon over voor titel.
Ook de kansen werden onderzocht. Brazilië, Spanje en Argentinië zijn veruit favoriet. Bron: Parool ING/TNS

lees verder

Het belang van de leeuw voor de economie

ING heeft Oranje helemaal omarmt en wereldwijd onderzoek gehouden naar het WK. Voetbal is belangrijk voor onze economie. Ondanks dat al gauw 1,5 miljoen werkuren verloren gaan door een voetbalwedstrijd onder werktijd, kan een finaleplek ons al gauw € 700 miljoen opleveren.
Allereerst geven goede prestaties van Oranje ons vertrouwen in de toekomst. En ten tweede geven we ook gewoon meer uit tijdens het WK: we drinken meer, we kopen kant-en-klaar maaltijden en ook geven we aan gemiddeld € 5,- uit aan WK-spullen. Eén op de vijf geeft bovendien aan zich te laten beïnvloeden door WK-acties in de supermarkt.
Verder blijkt dat Nederlanders € 47,- per persoon over hebben voor de WK-titel. Dit is meer dan we twee jaar geleden voor de EK-winst wilden betalen (€30,-), maar valt helemaal in het niet bij wat de Brazilianen – toch al het favoriete land – willen spenderen: € 813,-.
Bron: ING versereclame.nl

lees verder

Kledingbranche ontdekt WK!

Vreemd eigenlijk dat de kleding branche niet echt inhaakt op de Oranje kleding behoeften. Natuurlijk de sportzaken als Aktiesport, Perry , etc. bieden de bekende officiële Oranje outfits. Echter de Nederlandse fan wil toch ook graag in een beetje behoorlijke Oranje kleding zijn wedstrijden aanschouwen. Dit WK zijn een aantal mode ketens begonnen om WK gerelateerde collecties of items. WE gaat het verste met een limited retro FIFA collectie die er mag zijn. C&A haalt Jan Smit van stal om zijn band met Oranje zichtbaar te maken. Zelf underware keten Hunkemöller trakteert de Nederlandse vrouw op een uniek NL Bikini. Het wordt mooi aan het strand het komende WK!

lees verder

Trend: meerdere WK/Oranje acties tegelijk

Meerdere wegen leiden naar Rome en tot succes. Of je voert 1 actie en probeert hier maximaal mee te scoren bij zo’n breed mogelijke doelgroep. Andere optie is juist meerdere WK aanbiedingen ontwikkelen die afgestemd zijn op de specifieke doelstelling en/of doelgroep. ING is daar een mooi voorbeeld van zij hebben een heel programma van activiteiten ontwikkeld van jong tot oud.  Voor nieuwe klanten en voor bestaande klanten.  Ze gaan zelfs als hoofdsponsor nu al zover om al te melden dat zij na het WK in Zuid Afrika met een vervolg komen rond Oranje.

Meer  bedrijven kiezen voor een aanpak waarbij vanuit een platform verschillende activatie programma’s gelanceerd worden. Unilever, Coca Cola, Jupiler, Expert maken gebruik van dezelfde strategie om met meerdere invullingen te werken op basis van een activatie thema.

lees verder

Uit de hoed van Heineken: Pletterpet

Als laatste in de rij van biermerken komt… Heineken met zijn activatie aanpak voor de WK2010 in Zuid Afrika.Verwachting was een hoed dat een verwijzing zou zijn naar het gastland. Het is de Pletterpet geworden. Een beschilderde mijnwerkershelm met Afrikaans design. Natuurlijk weer ondersteund door een mooie commercial die het verhaal achter dit WK premium lading geeft. De Pletterpet verkrijgbaar samen met 8 blikjes Heineken nu in de supermarkt. Knap dat zij het zolang geheim hebben weten te houden. Benieuwd hoe dit scoort in de biermarkt en ook in de rij van hoeden die Heineken eerder geïntroduceerd heeft.

lees verder

Plus supermarkten begint met juichbandjes

Net gestart de WK activatie van Plus supermarkten. Bij elke 15,- euro aan boodschappen ontvang je een gratis WK juichbandje. Er zijn 32 verschillende en het design is Afrikaans. Opvallend aan dit programma is dat de actie alleen loopt op donderdag t/m zaterdag!  Of dit strategisch een handig voorbehoud is zal de praktijk uitwijzen.

lees verder

Run verwacht op Makarapa

Op de kleurrijke makarapa wordt tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika een ware run verwacht. De bedenker van de bontversierde bouwhelmen verplaatste onlangs de productie van een werkplaats in een Township naar een fabriek.

Supporters dragen de rijkelijk versierde hoofddeksels die meestal gemaakt zijn van plastic helmen, waarbij gigantische brillen vaak de blikvanger vormen.

Alfred Baloyi gaat er vanuit dat de makarapa het meest gevraagde attribuut zal zijn tijdens het mondiale voetbalevenement dat op 11 juni begint.

Meer nog dan de doordringende klanken van de traditionele toeter. De vuvuzela schijnt door de lokale bevolking vooral tegen de tegenstanders van het gastland ingezet te worden.

Een supporter van het voetbalteam van Kaizer Chiefs werd in1979 geveld door een fles van een fan van de tegenpartij. De 52-jarige voormalige schoonmaker en eveneens fan van Kaizer Chiefs kreeg destijds van een vriend een bouwhelm. Daarop ontstond het idee en maakte Baloyi zijn eerste helm.

De ongeschoolde Baloyi begon aanvankelijk met beschilderde bouwhelmen. Later kwamen daar nog hoorns bij.

Baloyi, afkomstig uit Limpopo, verkocht de helmen in het begin mondjesmaat. Totdat zijn zoon en manager Lovemore de verkoop ter hand nam. Daarna werden er duizenden van verkocht.

Met de opening van de fabriek in Wynberg, bij Johannesburg, wordt de productie naar tachtig stuks per dag opgevoerd en hopen vader en zoon dat de buitenlandse bezoekers zich massaal tooien met de makarapa.

Bron: Telegraaf

lees verder

Eerste winst al binnen!

Oranje is nog niet eens begonnen met trainen voor het WK in Zuid Afrika of de eerste winst is als binnen. Onderzoeksbureau GFK Retail  &Technology meldt dat het storm gaat lopen wat betreft TV verkopen. Vermoedelijk zullen er 75.000 extra TV worden verkocht dankzij het voetbalfeest. Dit komt neer op 7%  stijging  ten opzichte van een normale verkoopperiode. De verkoop zal ondanks de economische crisis  hoger zijn dan het EK in 2008 toen 70.000 toestellen extra werden verkocht. De inkomsten zijn echter lager voor de TV verkopers. Door de aanhoudende prijsdaling van platte televisies komt er 41 mln extra omzet binnen tegen 60 mln euro twee jaar geleden.

Aan de eerste 3D TV heeft de koper tijdens het WK nog weinig. De wedstrijden worden in Nederland naar verwachting niet live in 3D uitgezonden.

lees verder

WK- spaaracties zijn ongeloofwaardig!

De supermarkten vallen over elkaar heen met WK acties die qua strategie bijna allemaal 100% zijn afgeleid van AH. Het korte termijn effect gaan we onderzoeken via de Oranje Barometer. Het onafhankelijke weekblad voor de supermarkt Distrifood meldt echter dat de lange termijn effecten  van dergelijke activiteiten zeer laag is. Het ontbreken van langlopende plannen is daar de belangrijkste reden van. Deze keer doen zelfs meer formules mee dan voorafgaande EK’s en WK”s. Coop, Dirk, Spar doen voor het eerst mee aldus Marnix Bugel.

lees verder

Trend: Goede doelen haken in op WK

Tot voorkort waren Goede doelen terughoudend om in te haken op de EK/WK Oranje beleving. Blijkbaar as het niet gepast of waren er andere redenen om hier afstand van te houden. Met het eerste toernooi op het Afrikaanse continent wordt er nu een mooie brug geslagen voor verschillende Goede doelen om actief te worden met het WK in Zuid Afrika. SOSkinderdorpen  introduceert www.sosengelen.nl compleet met een TV serie waar vrouwen van onze jongens in Afrika een goed werk verrichten. Ook andere goede doelen haken in. Maag darm en Lever stichting die zijn collecte in de WK periode heeft biedt Oranje toiletpapier aan bij donatie. Kika heeft een WK voetbal poule die geld oplevert voor dit goede doel.

lees verder

Adformatie houdt rondvraag over WK inhakers

Deze week in Adformatie een rondvraag onder vakgenoten over wat de kracht is van inhaken op het WK2010 in Zuid Afrika. Nu steeds meer bedrijven actief worden is het dringen geblazen wat betreft WK Oranje promoties.  Wat vindt jij? Reageer op http://www.adformatie.nl/rondvraag

lees verder

Oranjegesprek van de Dag

Vanaf vandaag (19 mei)  start de Telegraaf het Oranjegesprek van de dag. Elke dag legt de redactie van Telesport een stelling voor waar op gereageerd kan worden http://www.telegraaf.nl/telesport. Eerste stelling gaat al meteen over de spelers vrouwen van Oranje. Als dat maar goed gaat!!!

lees verder

Oranje Barometer

Oranje Barometer start onderzoek naar WK 2010 acties

Met het WK 2010 voor de deur loopt het storm wat betreft WK/Oranje-acties. Nog nooit eerder waren er zoveel Oranje acties en, ook opvallend, het bedrijfsleven startte veel vroeger met Oranje-acties dan bij vorige WK toernooien.

Het Oranje Barometer onderzoek, een initiatief van &Co concepting en Trendbox,  gaat ook deze WK de verschillende Oranje-promoties onderzoeken. Eind mei zullen ruim 250 Nederlandse consumenten ondervraagd worden over de verschillende lopende promoties.  De focus ligt op de aantrekkelijkheid van deze activiteiten in de ogen van de consument en wat naar hun  opinie de meest succesvolle WK Oranje-acties zijn.

Ook haken we in op de trend  dat  – voor het eerst – een aantal Oranje-promoties gericht is op vrouwelijke fans. Onderzocht wordt of er verschillen zijn tussen mannelijke en vrouwelijke fans in het kader van hun WK Oranje beleving en hun bereidheid tot actie-deelname en – respons.

De belangrijkste ontwikkelingen in EK/WK Oranje acties  op basis van desk research zijn:

  • Aantal  WK/Oranje-promoties is dit WK groter dan vorige EK/WK’s
  • In sommige markten zijn alle belangrijke aanbieders actief met Oranje-acties
  • Oranje-acties worden steeds vroeger ingezet door bedrijven
  • Nieuwe trend: Oranje-acties specifiek afgestemd op vrouwelijke fans (voorbeelden:  Bavaria, Jillz)
  • Populair zijn WK kleding premiums en toegangskaarten voor speciale Oranje-events
  • Bijna alle belangrijke supermarktketens haken in op het WK 2010 met spaaracties waarbij verzamel-characters de stimuli vormen
  • Steeds vaker zien we bedrijven meerdere  verschillende WK-activiteiten tegelijk  houden
lees verder
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter