Archives

WK aanbod Nederlands Energie Maatschappij aangepakt

De Nederlandse Energie Maatschappij moet van het ministerie van Justitie zijn WK-actie aanpassen waarmee het bedrijf nieuwe klanten een jaar lang gratis stroom belooft als Oranje wereldkampioen wordt.
De Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) moet de reclame-uitingen en voorwaarden aanpassen. Volgens Justitie voldoet het bedrijf nu niet aan de gedragscode voor een zogeheten promotioneel kansspel. Het bedrijf wil iedereen die zich binnen de actieperiode aanmeldt voor een driejarig contract gratis stroom geven ter waarde van 450 euro, mits Oranje de finale wint. Directeur Pieter Schoen liet deze week weten dat zich al duizenden mensen voor de actie hebben aangemeld.
Maar het probleem is dat bij een groot promotioneel kansspel de totale waarde van de prijzen maximaal 100.000 euro per jaar mag bedragen. Een simpel rekensommetje leert dus dat maximaal 222 mensen recht zouden hebben op een prijs van 450 euro bij deze WK-actie.
Justitie wil nu dat de Nederlandse Energie Maatschappij deze beperking duidelijk maakt in de reclame en de algemene voorwaarden. Volgens een juridisch expert bij de prijsvechter gaat het echter niet om een kansspel.
NL Energie laat in een reactie weten dat de maatschappij de actie doorzet, ook nu Nederland een ronde verder is. ‘De reclamecodecommissie oordeelde eerder dat onze reclamecampagne geen kansspel is.’
Bron: ANP/Volkskrant/Adformatie.

lees verder

WK levert supermarkt tot nu 76 miljoen extra op

Niet alleen het wereldkampioenschap voetbal, maar ook het zomerse zijn gunstig voor de supermarkten.
Nederlanders deden afgelopen week voor 21 miljoen euro extra boodschappen bij de supermarkten ten opzichte van een ‘normale’ week, zo becijferde marktonderzoeker GfK. Volgens GfK kwam de totale omzet uit op 618 miljoen euro.
De supermarkten hebben de afgelopen vier weken al 76 miljoen euro extra zien binnenkomen. De WK-acties zijn populair, maar het zomerse weer zorgt voor meer omzet aan drank en maaltijden. Met name barbecueproducten en fruit zijn populair.
Nederlanders hebben tot en met week 25 al meer uitgegeven dan tijdens het EK in 2008. De uitgaven naderen met rasse schreden de bestedingen tijdens het WK in 2006. In week 26 waarin Nederland de achtste finales bereikte en vandaag de kwartfinale gaat spelen, zullen de uitgaven nog meer stijgen is de verwachting.
Bron: GfK/ Adformatie

lees verder

> 6 mln Oranje kijkers

Meer dan 6 miljoen Nederlanders hebben maandagmiddag voor de tv in huiselijke kring gekeken naar de wedstrijd Nederland-Slowakije.
Tijdens de wedstrijd liep het aantal kijkers op. Naar de eerste helft keken gemiddeld 5,2 miljoen Nederlanders, terwijl na de rust gemiddeld 7 miljoen voetballiefhebbers aan de buis zaten gekluisterd. In de allerlaatste minuut van de wedstrijd keken 7,4 miljoen mensen naar Oranje.
De ontmoeting met de Slowaken in de achtste finales overtrof de kijkersaantallen van de twee eerdere middagwedstrijden van het Nederlands elftal tegen Denemarken en Japan. Toen keken respectievelijk 4,2 miljoen en 5,7 miljoen mensen thuis.
De avondwedstrijd van Oranje tegen Kameroen van afgelopen donderdag trok meer kijkers. Toen keken gemiddeld 7,2 miljoen Nederlanders in huiselijke kring. De wedstrijd piekte bij het doelpunt van Klaas-Jan Huntelaar met bijna 8,2 miljoen kijkers.
Bron: Telegraaf/ adformatie

lees verder

Dirk raakt de Oranje snaar…

” Wees er snel bij, straks wordt ook deze aktie nog terug gefloten!”

Zo… raakt Dirk de snaar van het Nederlandse publiek,
Want zij maken een knipoog naar de FIFA en de ophef rondom de Bavaria Babes.

En komt daarom met een mooi aanbod, een kratje Bavaria voor maar € 2,99.

lees verder

WK Omzet Supermarkten stijgt

De afgelopen week behaalden de supermarkten met een omzet van 617 miljoen euro, 20 miljoen euro meer omzet binnen dan in een gemiddelde week in 2010. Over de afgelopen 3 weken is er 44 miljoen euro extra Oranje-omzet gehaald. Dit meldt onderzoekbureau GfK in de meest recente Oranje Food Monitor.
De Oranjekoorts zit nu op het niveau van het WK 2006. GfK verwacht volgende week een piek, met de achtste en wellicht ook kwartfinale in het vooruitzicht. Inmiddels heeft bijna 1 op de 8 huishoudens de afgelopen week een Oranjeproduct uit het Oranjemandje gekocht. Vooral de Randstad en huishoudens met kinderen kopen veel Oranjeproducten. De top 5 deze week zijn:
1. Campina Oranjevla
2. Page toiletpapier WK-editie
3. Maître Paul Oranje Tompoucen
4. Stegeman salami/cervelaat
5. Smith’s Go-ranjes.
Bron:GfK

lees verder

Bavaria Babes scoren

De ophef rond de ‘Bavariababes’ heeft het merk geen windeieren gelegd. Bavaria staat bovenaan in de top 10 van merken die het meest met het WK geassocieerd worden.
Bavaria stijgt met stip van 7 naar 1, zo blijkt uit een recent onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van De Telegraaf onder bijna 300 Nederlanders. Van de ondervraagden brengt 45 pct het merk in verband met het WK. Twee weken geleden was dit 19 pct.
Heineken wordt door 40 pct in verband gebracht met het WK en komt daarmee op plaats 2. Heineken is nog wel het merk dat het meest in verband wordt gebracht met Oranje, maar ook binnen deze top 10 is Bavaria de grootste stijger (van plaats 10 naar plaats 2). De officiële WK-sponsor Budweiser wordt als twaalfde merk in verband gebracht met het evenement (was plaats 26).
De afgelopen twee weken zijn mensen de reclamecampagnes rondom het WK nog beter gaan herinneren. Gemiddeld worden de reclames van de merken uit de top 10 nu door 35 pct herinnerd. Bij de vorige meting was dit nog 19 pct. De campagne van Albert Heijn is het meeste opgevallen, gevolgd door de campagnes van Bavaria en Heineken. Ook de campagnes van C1000, Coca-Cola, ING en McDonald’s zijn de mensen bijgebleven. In de top 10 staan twee opvallende nieuwkomers. Visa is gestegen van de 51e naar de 9e plaats, Rexona komt binnen op de 10e positie, vanaf de 36e.
Bron : adformatie

lees verder

Supermarkten scoren

De afgelopen week behaalde de supermarkten met een omzet van 614 miljoen euro, 17 miljoen euro meer omzet binnen dan in een gemiddelde week in 2010. Over de afgelopen 2 weken is er 24 miljoen extra omzet gerealiseerd.
Oranjekoorts stijgt gestaag, maar het aantal gekochte Oranjeproducten (in relatie tot Koninginnedag) blijft nog achter bij het WK 2006 en EK 2008.
Vooral in de Randstad (Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht) worden veel Oranjeproducten gekocht.
Ook huishoudens met kinderen kopen veel Oranjeproducten.
De top 5 Oranjeproducten van deze week zijn:
1. M&M’s WK editie
2. Bifi Oranje supporter
3. Campina Oranjevla
4. Buys WK zoenen
5. Celavita Oranje Hempies

lees verder

De Bavaria Babes zijn weer vrij

De Telegraaf melde vanochtend dat de aanklacht tegen de dames is ingetrokken.

Barbara en Mirthe gefeliciteerd met jullie vrijheid!!!!!

lees verder

De Dutch de meest succesvolle WK- actie volgens supermarkt ondernemers

lees verder

Nederland toont zijn band met Oranje.

De C&A WK- boxershorts van Jan Smit zijn een groot succes, zowel mannen als vrouwen tonen hun band met Oranje met de broekjes van Jan. Er zijn er op dit moment al meer dan 65.000 exemplaren verkocht.

lees verder

Smart idea

Soms kom je via via een briljant activatie idee tegen. Locomotive tipte ons voor een T shirt idee waar je zeker mee kan scoren.

lees verder

Nederlander kijkt massaal naar Oranje

ederland-Denemarken (2-0) werd gistermiddag door 4.488.000 tv-kijkers gevolgd. Nog eens bijna 900.000 mensen keken via de NOS-site.
Vlak voor het einde van de wedstrijd bereikte het aantal kijkers met 4,7 miljoen een korte piek. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek. Veel mensen hebben volgens de stichting op hun werk gekeken, maar SKO telt alleen de kijkers thuis.
De nabeschouwing was goed voor nog eens 2.874.000 kijkers. Naar de voorbeschouwing vanaf half 1 ‘s middags werd door 953.000 mensen gekeken. De wedstrijd was daarmee het best bekeken televisieprogramma.
Veel mensen kijken TV thuis waardoor de files afgelopen maandag veel korter waren dan normaal. Zij die wel naar hun werk gingen keken massaal op de zaak. De uitzending was ook live via internet te bekijken (150.000) het aantal viewers was maximaal zodat deze optie uitverkocht was.

lees verder

Online Oranje een hit

De wedstrijd Nederland-Denemarken heeft een online kijkcijferrecord opgeleverd. Op de livepagina van de NOS WK-site keken ruim 120.000 mensen tegelijkertijd naar de wedstrijd.

Dat was ook meteen het maximum aantal mensen dat naar de stream kon kijken. De NOS heeft een maximum aantal kijkers ingesteld, om overbelasting te voorkomen. Het vorige record dateerde van augustus 2008 toen er honderdduizend mensen online naar de olympische waterpolofinale keken.

Door alle drukte was NOS.nl niet goed bereikbaar. Uit voorzorg waren sommige onderdelen uitgezet, zoals de zoekmachine en de weblogs. Inmiddels werken alle onderdelen weer goed.

Tevreden
Chef van NOS Nieuwe Media, Roeland Stekelenburg, is tevreden. “Dit was voor ons de grootste uitdaging, vanwege de speeltijd.” Stekelenburg verwacht bij de komende wedstrijden van Oranje minder online kijkers, omdat die in het weekeinde of ‘s avonds gespeeld worden.

Er kwamen op het hoogtepunt 2,3 miljoen hits per minuut op het NOS-platform. Dat zorgde voor 121 Gbps aan dataverkeer.

lees verder

7 miljoen extra WK omzet in de supermarkten

GfK volgt met de Oranje monitor dagelijks de omzet ontwikkeling bij supermarkten in Nederland.

De belangrijkste conclusies uit de Oranje monitor van GfK over week 22 zijn:
De afgelopen week behaalde de supermarkten met een omzet van 604 miljoen euro, 7 miljoen euro meer omzet binnen dan in een gemiddelde week in 2010.
Oranjekoorts stijgt gestaag, maar het aantal gekochte Oranjeproducten (in relatie tot Koninginnedag) blijft nog achter bij het WK 2006 en EK 2008. Vooral in Friesland, Flevoland en Noord Holland worden veel Oranjeproducten gekocht. Ook huishoudens met kinderen kopen veel Oranjeproducten.

De top 5 Oranjeproducten van deze week zijn:
1. Lipton WK actieproducten met glas
2. Page WK verpakking 32-rol
3. Campina Oranjevla
4. Buys WK zoenen
5. Babybel mini kaasjes

lees verder

WK Buzz gemeten

Deze week introduceren Trefpunt en SocialMedia8 de Fan Buzz Radar. Een onderzoeksinstrument dat wekelijks inzicht geeft welke merken tijdens dit WK het meest aanwezig zijn in het social media landschap van Nederland.

In week 22 waren de meest opvallende bevindingen:
Heineken, Albert Heijn en Bavaria genereerden de meeste WK buzz.
Heineken behaalde 280.000 views op YouTube met de Pletterpet commercial. 395 keer werd er de Pletterpet besproken op blogs en fora (73% positief)
Albert Heijn doet het dit WK met Beesies. De commercial is al 140.000 keer bekeken op YouTube en werd 240 keer besproken op blogs en fora (92% positief)
De Flashmob van Bavaria tijdens Nederland-Mexico is inmiddels ruim 100.000 bekeken en er werd ruim 200 keer op blogs en fora over Bavaria en de DutchDress gesproken (85% positief)
Nike scoort goed met haar Write the Future commercial. Op YouTube is de commercial wereldwijd al 12 miljoen keer bekeken. Op Nederlandse blogs en fora werd de commercial 161 keer besproken (91% positief)

De voorlopige social media top 3 in de WK Fan Buzz Radar:
1. Heineken
2. Albert Heijn
3. Bavaria

De ‘strijd’ tussen de DutchDress en de Pletterpet zorgt op internet voor veel discussie. De Fan Buzz Radar laat zien dat beide partijen daarvan profiteren. Enerzijds omdat het ervoor zorgt dat elke mening over de ene actie een reactie oproept over de ander. Anderzijds zorgt het ervoor dat andere WK activaties minder besproken worden.
Het zal interessant worden hoe de komende weken op internet zullen verlopen als de strijd tussen het jurkje en de Zuid-Afrikaanse bouwhelm geluwd is.

lees verder

Koele service van Grolsch

Iedereen altijd en overal koel*bier binnen handbereik bieden; dat is de missie van Grolsch dit voorjaar en deze zomer. Zo is er de koel*hotline, een kleine brommer met koelkast als zijspan, waar consumenten hun lauwe bier kunnen omruilen voor een koude Grolsch. En de koel*server, een op afstand bestuurbare koeler voor thuis die ervoor zorgt dat je niets van de WK-wedstrijden hoeft te missen. De koel*server werd in de Oranje Barometer zelfs uitgeroepen tot meest gewaardeerde WK- activatie van Nederland. Grolsch gaat de komende weken echter nog een stapje verder in haar obsessie voor koel*bier en introduceert de koel*kast hulplijn. Koelkast kapot tijdens het WK? Geen paniek, want Grolsch bezorgt met de speciale ‘koel*kast hulplijn wagen’ zo snel mogelijk een leenkoel*kast. Het risico op lauw bier tijdens het WK wordt zo wel heel klein…

De koel*kast hulplijn
De koel*kast hulplijn is een extra WK-voetbal service. Een kapotte koelkast kan gemeld worden van 12 tot en met 19 juni via het telefoonnummer 0800-0200074. Grolsch rukt vervolgens zo snel mogelijk uit met de speciale koel*kast hulplijn wagen en vervangt de kapotte koelkast voor een leenkoel*kast, te gebruiken tot het einde van het WK. Koud bier is zo ook voor mensen die geen koel*server paraat hebben staan, gegarandeerd. Want alleen als het bier koud is, komt de ware kwaliteit tot uitdrukking. De uitleg en voorwaarden rondom de koel*kast hulplijn staan ook op www.grolsch.nl/koel

lees verder

Oranje Barometer in het NOS Journaal

lees verder

WK activatie flop 3

Vorige week heeft het Oranje Barometer onderzoek bij ruim 500 consumenten van 16 jaar en ouder WK acties nader onderzocht. Waar winnaars zijn, zien we helaas ook WKacties onderuitgaan. Welke merken waren dat en wat kan daar misschien de verklaring voor zijn?

AD
Spaar voor gratis WK Oranje kabouter plopmuts

C1000
Go voor de WK voetbalGoGo’s

ING
Maak je eigen bankpas en win een reis naar Zuid Afrika

Het AD, misschien wel de beste sportkrant van Nederland. Hun WK activatie sluit daar zeker niet bij aan en scoort slecht wat betreft passendheid bij het merk en sympathie. Benieuwd wat Hugo Borst eigenlijk van deze actie vindt.
C1000 hebben we al bij de supermarkten benoemd.
ING moet last hebben van het algemene slechte bankimago. Het aanbod om je eigen bankpas te maken was voorheen een ongelooflijk gewaardeerde Postbank-actie. Ondanks extra stimuli (win een reis naar Zuid Afrika) beklijft deze WK activiteit niet van de ING Bank, hoofdsponsor van Oranje.

lees verder

Goede doelen ontdekken Oranje: Unicef

Zeker niet de eerste maar opnieuw een goed doel dat slim inhaakt op het oranje gevoel er heerst in NL. Unicef komt met een heel laag drempelige invulling. Elk doelpunt van Oranje levert een donatie op. Wil toch even kwijt dat we eind vorig jaar bij het Rode Kruis exact hetzelfde methodiek neergelegd hebben. Het Rode Kruis zit qua collecte week namelijk precies in de WK periode. Helaas bleef het bij een voorstel dat dankbaar in ontvangst genomen werd maar waar geen vervolg op kwam. Gemiste kans zullen we maar zeggen.

lees verder

De Beesies van Albert Heijn

Eindelijk is het zover!
Albert Heijn presenteerde gisteren hun WK actie ” de Beesies” .
Het zijn pluizige lange beesies in de kleuren rood, wit, blauw en oranje, klanten van Albert Heijn krijgen gratis een Beesie bij elke 15 euro aan boodschappen.
En nu maar afwachten of de Beesies net zo’n succes worden als de Welpies en Wuppies, de Oranjebarometer neemt de actie mee in een volgend onderzoek rondom de WK gekte.

lees verder
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter