Archives

AH & Jumbo laatste supers die Oranje kleuren

Altijd spannend wanneer Albert Heijn inhaakt en waar zij hun klanten op trakteren. Heel verrassend stopt AH na drie keer succesvol te zijn geweest met Welpies, Beesies en  Wuppies met deze benadering die altijd een brede doelgroep aansprak en zelfs de Oranje Top 15 Aller Tijden aanvoert. AH komt dit jaar met eenEK-pool op Facebook. Hierin strijden de mannen tegen de vrouwen. Want dan wordt “voor eens en voor altijd duidelijk wie er nu echt het meeste verstand van voetbal heeft”.Om de mannen en de vrouwen een handje te helpen bij de voorspellingen zijn bij Albert Heijn gratis Panini-plaatjes en een speciaal verzamelalbum verkrijgbaar, waarin handige informatie over de tegenstanders van Oranje staat.

“Met de Albert Heijn Mannen tegen Vrouwen Pool slaan we dit EK een andere weg in. We willen blijven vernieuwen en onze klanten blijven verrassen. Met een knipoog naar de eeuwige strijd tussen de seksen voegen we deze zomer nog een spannende wedstrijd aan het EK toe. We beginnen al te oefenen met de uitzwaaiwedstrijd op 2 juni”, aldus Sander van der Laan, Algemeen Directeur Albert Heijn.

Jumbo tot voor kort niet actief met Oranjebeleving via een specifiek inhaak programma pakt het EK2012 anders aan. Zij blijven lekker dichtbij levensmiddelen en onder het thema: “Elke thuiswedstrijd begint bij Jumbo”  geven zijn EK-snacks.

Elke wedstrijd levert een speciale snack op die te maken heeft met een van de landen. Als Spanje tegen Kroatie speelt is de snack tapas of als Zweden speelt tegen Frankrijk wordt het Zweedse gehaktballetjes. Als wedstrijd wordt de klant gevraagd de finale snack te bedenken en kans te maken op 1 minuut winkelen.

Benieuwd wat dit gaat doen qua omzet en in het Oranje Barometer onderzoek waarbij ruim 500 consumenten hun mening geven over de verschillende Supermarkt EK2012 acties.

 

lees verder

EK-Apps test Mobiel kleurt Oranje

 

Om het grote aanbod van EK2012-Apps in beeld te brengen hebben app-ontwikkelaar Pinch en activatiebureau Activate&co gezamenlijk een EK-App vergelijkingstest gehouden. Belangrijkste conclusies zijn:

-  Mobiels kleuren oranje door het aanbod van nu al ruim 40 EK-Apps

-  Meeste EK-Apps zijn functioneel van aard

-  Aanbod gesponsorde EK-Apps blijft tot op heden achter bij de verwachting

-  Beste EK-App is de official EURO2012 van EUFA die gemak combineert met mooie vormgeving

-  Leukste EK-App is Remia EK-Vertaler

 

 

 

Het EK-App aanbod

Als je nu naar de sport top 10 downloads, zowel gratis als betaald, kijkt zie je dat nu al 6 plekken ingenomen door EK-Apps. Naast winkels kleuren nu ook mobiels oranje. Totaal werden meer dan 40 verschillende EK-Apps voor de Nederlandse markt gespot op de twee meest gangbare platforms IOS (iphone) en Android. Verwachting is dat de komende week nog een aantal last minute releases volgen die actueel in willen haken op EK2012. Zo wordt eind mei de EK app van Voetbal International gelanceerd, waar veel van verwacht wordt.

Qua aanbod is gekeken naar een aantal aspecten zoals; gratis versus betaald, functioneel versus fun en de rol van branded Apps en/of sponsoring. Het aantal betaalde en gratis EK-Apps was ongeveer gelijk waarbij verschillende App-aanbieders met een gratis als een betaalde “pro” versie werken.Toch doen de gratis Apps niet onder voor de betaalde EK-Apps die qua download-prijs meestal op €0,79 of €1,59 lagen.Verreweg de meeste EK-Apps die we in de markt tegenkwamen hebben een functioneel doel. Bijhouden standen, data, uitslagen, teams, speelsteden, etc. Het aantal Meer “fun” gerichte EK-Apps waren met 6 stuks duidelijk in de minderheid. Veel van deze meer “fun” apps worden ingezet als middel om een merk te activeren. Een kleine 20% van de EK-apps is gesponsord door merken. We hadden verwacht dat veel meer bedrijven met een EK of Oranje gelinkte App zouden komen.

Beste EK-App

De EK-App die qua vormgeving en user experience het beste scoorde was De UEFA EURO2012 App. Deze gratis EK-app ziet er qua vormgeving prachtig uit met een fijne interface. Gebruikersgemak van deze official EK2012 App van UEFA is hoog met als enige minpuntje dat het in het engels draait. Dezelfde App wordt ook door sponsor Carlsberg aangeboden maar deze heeft hier zoveel extra’s aan toegevoegd dat het  gebruiksgemak er niet beter op geworden is.

 

Leukste EK-App

Een goede App blinkt uit als het maar een functie perfect vervult. De EK-App van Remia vertaalt EK voetbal taal in het Pools of Oekraïens en spreekt deze ook uit. Een EK-App die zowel uit als thuis zorgt voor veel fun rond het EK2012.

 

 

 

 

lees verder

EKnomie: NL heeft €500.000.000,- over voor EK-titel

ING heeft  interessant onderzoek gehouden in alle Europese landen over het EK. Dmv bijgaande  clip wordt het gepresenteerd.

Het binnenhalen van de EK-titel door Oranje vinden Nederlanders gemiddeld 39 euro waard. Ruim 500 miljoen euro in totaal. Voetbalfans geven 60 miljoen euro uit aan oranjeartikelen en wedden voor 40 miljoen euro in voetbalpools. Een op de vijf (22%) Nederlanders denkt dat Oranje kampioen wordt. Europeanen uit alle deelnemende landen dichten Spanje (32%) en Duitsland (20%) de hoogste kansen op de titel toe. Dit blijkt uit het eerste deel van EK-nomie 2012; een economisch onderzoek naar de betrokkenheid van Nederlanders en inwoners van de andere vijftien deelnemende landen bij het Europees Kampioenschap voetbal. Als hoofdsponsor van Oranje ontplooit de ING veel initiatieven rondom het EK. Ook dit jaar brengt het ING Economisch Bureau voetbal en economie samen. Dit eerste deel van EK-nomie vergelijkt de uitgaven in alle deelnemende landen evenals de tijdsbesteding en betrokkenheid bij het EK-voetbal. Daarnaast gaat het rapport in op een aantal lessen, die we uit het voetbal kunnen trekken en waarvan we kunnen leren voor de persoonlijke financiële situatie. Het voorwoord van het rapport is geschreven door sportjournalist en –schrijver Simon Kuper. “Voetbal en economie zijn als geen ander met elkaar verweven. Economen kunnen het voetbal helpen met hun data-analyses, en met hun oneindige zoektocht naar efficiëntie. Het voetbal – een dramatisch slechte bedrijfstak – levert economen ook weer talloze voorbeelden van irrationeel gedrag”, aldus Kuper. Nederlanders hebben gemiddeld 39 euro per persoon over voor een Europees Kampioenschap voor Oranje. Vier op de vijf (79%) kent geen financiële waarde toe aan de titel, een op de vijf (21%) gemiddeld 186 euro. In totaal vertegenwoordigt de titel daarmee voor Nederlanders een waarde van 508 miljoen euro. Charles Kalshoven, ING hoofdeconoom Particulier: “Met 39 euro is de EK-titel Nederlanders minder waard dan de 47 euro voor de WK-titel in 2010. Nederlanders hebben er nu wel 30% meer voor over om het EK te winnen dan in 2008 (30 euro). Economisch is dit moeilijk te verklaren, aangezien zowel de koopkracht als het consumentenvertrouwen nu lager zijn dan in 2008. Mogelijk is de hunkering naar een prijs toegenomen door de verloren WK-finale.” Bron ING

 

lees verder

Bouwmarkten gaan los met EK

 

Het heeft even geduurd maar ook de bouwmarkten kleuren Oranje.  Zeker met EK gastland Polen is de verwachting dat juist Bouwmarkten met een knipoog zullen inhaken. Multimate is een van de eerste die  met het thema “ Machtige dagen voor mannen”  meteen duidelijk maakt voor wie het EK bedoeld is. Klussen mannen worden getrakteerd op EK Kluskoffer met “snack” inhoud voor 6,50. Daarnaast kun je EK app downloaden en kans maken op mooie prijzen van Mikita. Leuke van machtige dagen voor mannen is dat het ook nog vaderdag afdekt.

Gamma, Karwei en Praxis houden hun kruit nog even droog. Formido biedt al enige tijd spandoeken aan met je eigen Oranje aanmoedigingskreet en is nu met een EK pool gestart waar mooie prijzen bij te winnen zijn.


lees verder

EK2012 gaat C1000 geluk brengen!

C1000 gaat fors van start om hun EK gadget de geluksvogeltjes te laden. Een commercials van maar liefst 3 minuten was het startschot van deze campagne. c1000 reclame ek2012. Een mooie clip met bekende zangers en bijna het hele Nederlandse Elftal. De geluksvogeltjes zien een zeer funny uit en maken een hoe kan het ook anders funny geluidjes.  Muziek is een moderne versie van de vogeltjes dans. Het ziet er spannend uit benieuwd hoe de consument hier op reageert.

lees verder

Derksen vindt VI EK-Gadget “Slap gelul”

 

 

 

Nederland staat op het punt oranje te kleuren en de media-aandacht voor het Nederlands elftal en het EK neemt toe. Aan de zee van Oranje-artikelen die weer in de winkels liggen voegt Voetbal International een geheel eigen gadget toe: de VI Oranje-stoel.  Met de speciale geluidsknoppen in de stoel laat je bij een doelpunt gejuich door de huiskamer galmen, beoordeelt René van der Gijp de tegenstanders (‘die kan er he-le-maal niets van’) of zegt Johan Derksen wat jij vindt van de mening van een andere voetbalkenner (‘sjonge, wat een slap gelul’).

 

Voetbal International is op vrijwel alle media beschikbaar om optimaal het EK te kunnen volgen. In het weekblad lees je alle relevante achtergrondinformatie, interviews, analyses en de beste voetbalcolumns van onder meer Nico Dijkshoorn en Johan Derksen. Met de VI EK-apps voor mobiel en tablet ben je altijd op de hoogte van het allerlaatste EK-nieuws en actuele tussenstanden. En dagelijks tussen 4 juni en 1 juli sluit je de dag af met VI Oranje op RTL 4, hét succesvolle tv-programma van Voetbal International. De scherpe analyses, afgewisseld met de nodige humor, zorgen voor een unieke voetbalsfeer.

Deze opblaasbare stoel zal goed van pas komen tijdens het EK. Een heerlijke plek om VI Oranje en de wedstrijden te bekijken, je Voetbal International te lezen of om het laatste nieuws te volgen met de VI EK-apps op je tablet en mobiel. De VI Oranje-stoel is exclusief verkrijgbaar bij een EK-abonnement van Voetbal International en via de VI Webshop op www.vi.nl/webshop

 

 

lees verder

Vroeg succes voor EK2012 actie Heineken

De Oranjekoorts heeft officieel toegeslagen in Nederland. In minder dan veertien dagen tijd zijn zo goed als alle Heineken Rugnummer-shirts uit de schappen van de supermarkten en slijterijen ‘verdwenen’. Heineken had hoge verwachtingen van de EK-gadget van 2012 dat gratis bij een krat zat. Ook startte Heineken zijn EK activatie dit keer eerder dan voorheen. Mede hierdoor is men sneller dan verwacht door de voorraad heen. Marketing manager Ralph Rijks: “Natuurlijk hadden we gehoopt een keer een moment te bereiken dat alle vijfhonderdduizend Rugnummer-shirts verkocht zouden zijn, maar dat het zo snel zou gaan hadden ook wij niet kunnen bedenken. Het is een compliment, maar het spijt ons wel dat we nu mensen teleur moeten stellen. We hebben overigens met vijfhonderdduizend al tweemaal meer gadgets laten maken dan voorgaande edities.”Ook op Facebook is de Rugnummer-campagne een groot succes: al meer dan 20.000 fans hebben hun unieke Rugnummer gekoppeld aan het persoonlijke Facebook-profiel op facebook.com/Heineken. Inmiddels zijn er al zo’n 5.000 legendarische acties op de site geplaatst. De meest legendarische en ludieke acties op de speciale Rugnummers-app op de Facebook-pagina van Heineken, worden dagelijks beloond met tickets voor wedstrijden van Oranje. De vakjury bestaat o.a. uit DJ Laidback Luke en EK ’88 winnaar Ronald Koeman. Bron: Levensmiddelenkrant/ persbericht Heineken

lees verder

Vomar & Spar kleuren ook Oranje

Na Lidl, Plus en Coop  volgen nu Spar en Vomar met hun activatie rond de EK2012. Spar pakt flink uit met meerder activiteiten zoals:

Spaaractie om de 15 verschillende spelersbussen van de deelnemde EK teams te bemachten. Tevens is er een bijzondere plattegrond incl stadion te koop voor nog geen twee en halve euro.

Win een plek  naar Oranje in de Spar Spelersbus  naar Oranje- Irland op 2 juni (ism Unilever die official sponsor is van Oranje)

Gratis 10 meter Oranje slingers bij Spar bij aankoop van speciale actie producten

Wie is de beste “BuisCoach” van Nederland en maak kans op een led TV
Kortom de spelersbus speelt een dominante rol in de hele spaar benadering bij de Spar.

 

 

 

Vomar kiest voor een andere route waarbij wel sparen een hoofdrol speelt. Bij Vomar kun je mini shirtjes & vaantjes van alle deelnemde EK landen. Totaal kun je dus 32  shirtjes & vaantjes scoren die je gratis krijgt bij elke €15,- boodschappen danwel speciale actie producten. Tevens zijn er nog een aantal gouden shirtjes te scoren die goed zijn voor fantastische prijzen als voetbal minicruise en arrangementen in Hotel Zuiderduin.

Vomar biedt voor 1 euro speciale poster aan waar je de shirtjes & vaantjes kan verzamelen.

lees verder

Trendbox:Oranjevirus nog mild en goedaardig!

Als er in Nederland al een Oranjevirus rondwaart, dan gaat het om een milde en goedaardige variant. De consument is nu nog met heel andere zaken bezig dan met het EK – met het einde van de reguliere voetbalcompetities bijvoorbeeld, maar ook met aardse zaken als behoud van werk en inkomen en het politieke circus in Den Haag, schrijft Ruurd Hielkema van Trendbox.

Vanaf 1990 volgt Trendbox de ontwikkeling van de Oranjekoorts, voorafgaand aan en tijdens de grote voetbaltoernooien. Dit jaar noteert het onderzoeksbureau, op een schaal van 1 tot 100 en gebaseerd op parameters aangaande interesse, attitude en gedrag, een temperatuur van 35 graden.Een lichte vorm van onderkoeling dus, maar feitelijk ook voorspelbaar: zo’n zes weken voor aanvang van de laatste vier grote voetbaltoernooien, vanaf het EK 2004 in Portugal tot en met het afgelopen WK in Zuid-Afrika, stond het kwik niet anders.

In vergelijking met dat rijke verleden is uit de recente online peiling onder n=502 respondenten (landelijk representatief) één ding op zijn minst duidelijk: de consument komt steeds later op gang. Basisinteresse is er altijd, natuurlijk. Ook nu is de helft van de 16+ populatie geïnteresseerd in het toernooi, is een kwart al zeer betrokken bij het wel en wee van Oranje en meldt één op de acht Oranje in de media op de voet te volgen.

Maar de eerste virale piek is niet eerder te verwachten dan eind mei, een week of twee voor de openingswedstrijd. Aan ‘de deskundigen’ is pas behoefte tijdens de poulewedstrijden. Tegen die tijd passen vier op de tien Nederlanders hun normale leefpatroon aan het toernooi aan, stijgt de belangstelling naar niveaus boven de zestig of zelfs zeventig procent en voelt tachtig procent zich betrokken bij ’ons’ Oranje.

Inhaakacties, sociale media en apps

Welbeschouwd liggen de Oranje spulletjes in de winkel er nu nog een beetje verweesd bij. Vier procent van de populatie heeft tot op heden meegedaan aan een inhaakactie. Nog eens twaalf procent verwacht dat te gaan doen, met name in de leeftijdsgroepen onder de 35 jaar. In vergelijking met het WK 2010 valt op dat beide kengetallen nu substantieel lager liggen. Een EK is toch geen WK, en het wachten is nog op de retailers. De verwachte activiteiten op sociale media houden hiermee gelijke tred: één op de zeven Nederlanders denkt daarop inhaakacties actief of passief te gaan volgen, maar nu gebeurt dat nog maar nauwelijks. Voor oranje gerelateerde apps geldt hetzelfde: één op de zeven heeft er al een geïnstalleerd of verwacht dat nog te gaan doen. Vooral dat laatste.

Maar.. moeten we wel gaan?

Aan vier op de vijf Nederlanders is het gekrakeel rondom mensenrechten in de Oekraïne niet voorbij gegaan. En ze hebben er ook een mening over gevormd. Slechts één op de zes meent dat Nederland zich daar niet mee moet bemoeien. Één op de vijf vindt dat oranjesupporters het land moeten mijden. De helft stelt dat politici noch leden van het Koninklijk Huis zich bij de wedstrijden moeten laten zien. Één op de tien vindt zelfs dat de KNVB Oranje van het toernooi moet terugtrekken.
Maar dat laatste gaat niet gebeuren. En met dat Oranjevirus komt het ook nog wel goed, want 14 procent van de Nederlanders denkt dat Oranje de titel wint. Zo positief was de stemming sinds 2000 (EK in Nederland en België) niet meer.

 

Ruurd Hielkema, Trendbox

 

lees verder

EK2012 Oranje trends

Er staan inmiddels meer dan 100 EK-acties, -gadgets en -campagnes in de Oranje Actie Teller. Met nog ruim drie weken te gaan tot de eerste speeldag van het EK2012.Dat er veel bedrijven inspelen op het EK is dus duidelijk. Maar wat zijn nu de opvallende trends dit jaar? Activate&Co (oranjebarometer.nl) en Verse Reclame maakte een eerste analyse.

1. In de herhaling
Opvallend veel merken zetten hun succesvolle gadget van twee jaar geleden in. Coop heeft wederom de Oranje Buddies en Plus deelt dezelfde Juichbandjes uit. Never change a winning gadget, moet men gedacht hebben. Op zich is het aanbieden van dezelfde gadget te prijzen, want het is een stuk duurzamer. Maar de jengelfactor kun je in ieder geval vergeten bij kinderen die hun gadgets hebben bewaard.

Onder deze eerste trend kun je ook Bavaria en Grolsch scharen. Beide bierbrouwers komen met een vervolg op hun succesvolle activatie campagnes van 2010 die ook de Oranje Top 15 aller tijden haalden. De V-Dress is een duidelijke opvolger van de Dutch Dress en Grolsch zet zich net als twee jaar geleden af met een inhaker die niet echt inhaakt, het Koelkrat. Twee jaar geleden was dit de Koelserver.
Het lijkt erop dat steeds meer bedrijven het inhaken als langetermijnstrategie behandelen en hun successen koesteren. Met als uitzondering natuurlijk Heineken, die afstapte van tien jaar ‘hoofdsponsorschap’ door dit jaar een shirt uit te delen.

2. Huisdieren als nieuwe doelgroep
Waar twee jaar geleden de vrouw ontdekt werd als belangrijke WK-doelgroep, is nu het huisdier aan de beurt. Pedigree, Frolic hebben een gratis oranje bandana voor honden. En het schijnt dat Kitekat een oranje speelstokje heeft, waardoor ook je kat voor Holland kan gaan juichen.

3. Geen links met de gastlanden
Anders dan eerdere jaren, wordt er niet ingehaakt op de organiserende landen. Logisch natuurlijk. Want we hebben maar weinig associaties met Polen en Oekraïne. En meestal zijn ze ook niet zo vrolijk. De oranjerevolutie zou een prachtige link zijn, maar ook hier geldt: hoeveel mensen hebben die associatie nou eigenlijk top-of-mind?

4. De definitieve doorbraak van social media
Bijna alle activatiecampagnes van EK2012 maken gebruik van een of meerdere sociale netwerken. Opvallend is de dominantie van Facebook, met name als call to action medium. Onder andere Nike, Croky, Heineken en Hyundai maken hier gebruik van. De verwachting is dat bovendien social media het mogelijk maakt voor bedrijven om zeer actueel in te haken op mogelijkheden. Benieuwd hoe deze kansen optimaal benut gaan worden.

5. Dé Oranjewinkel van Nederland
Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, in bricks en clicks: de Oranjeshops van Nederland. Perrysport, Aktiesport, Blokker, Wibra, Xenos en Bol.com profiteren allemaal van de tijdelijke consumentenbehoeften en claimen allemaal dé oranjeshop van Nederland te zijn.

6. EK Apps kleuren mobiels oranje
Met de komst van de smartphone zijn apps vreselijk hot. Alleen al voor het EK2012 zijn er meer dan dertig verschillende apps te downloaden en er komen er dagelijks nog bij. Andriod of Iphone, betaald of gratis, gesponsord of juist helemaal reclamevrij, functioneel of meer gericht op fun. Voorbeelden van gesponsorde apps zijn: de I like Oranje app van Continental, de vertaal app van Remia, en de official EURO 2012 app van Carlsberg. We zijn benieuwd welke app uiteindelijk het meest zal worden gedownload door de Oranjefans. Binnenkort houden we een vergelijkingstest naar alle EK Apps die er zijn.

lees verder

ING kleurt Oranje

Het heeft even geduurd maar de ING bank kleurt Oranje met een  aantal Oranje  gadgets ontwikkeld.

1. Spaart u voor 2 juli 2012 € 500 of meer, dan krijgt u een prachtige oranje badhanddoek (70 x 140 cm) cadeau. Bovendien maakt u kans op één van de 25 originele Oranje-shirts, mét de handtekeningen van alle spelers uit de EK-selectie.

2. Open je als jongeren en ING rekening dan ontvang je gratis een koptelefoon met unieke EK-skins.

3. Meest innovatie oranje gadget is de ING Spaarstadion. Krijg je cadeau bij het openen van een kinderrekening. Het ING Spaarstadion heeft een echt scorebord en produceert applaus en gejuich net zoals in een echt stadion.

 

 

Slim dat ING bank dat officieel sponsor is van Oranje nu ook zijn activatie programma’s afgestemd heeft op de Oranjebeleving een brede doelgroep aanspreekt een staat voor waarden als sportiviteit, trost, saamhorigheid en verbroedering.

lees verder

EK2012 guerilla strijd begonnen

Altijd weer spannend wat Bavaria qua TV spot  voor een ingang gevonden heeft om zijn Oranje gadget te promoten. De nieuwe Bavaria spot die afgelopen woensdag in Pownews getoond werd is weer erg sterk. Dit keer steekt Bavaria de draak met de internationale voetbal bobo’s die vergaderen over het voorkomen van guerrilla marketing actions tijdens het komende EUFA EURO2012. Ze worden op hun wenken bediend! Denk dat het zeker pijn doet op het hoofdkantoor van het UEFA dat zij de hoofdrol spelen in deze nieuwe Bavaria spot. Best lef om Blatter en zijn vrienden zo te kakken te zetten.

lees verder

PLUS zet weer in op succes Juichbandjes!

 

 PLUS komt  dit EK voetbal met een vervolg op de succesvolle ‘Juichbandjes’ van WK 2010. De actie kwam ook nieuw binnen in de Oranje Top 15 Aller Tijden wat aangeeft dat de deelname bereidheid bij de consument hoog was van deze Oranje activatie campagne. Klanten kunnen vanaf maandag 21 mei hiervoor sparen. Bij iedere 15 euro aan boodschappen ontvangen klanten een gratis juichbandje. Ook bij speciale actieproducten zit er een. Er zijn in totaal 32 verschillende bandjes. PLUS heeft dit jaar ook een opblaasbare ‘Juicharm’ in het assortiment waaraan de bandjes kunnen worden bevestigd.Om de actie meer aantrekkelijkheid te geven, ontwikkelde PLUS samen met televisiekanaal Nickelodeon een spel met de EK Juichbandjes. Na Coop is dit al de twee supermarktketen die zijn succesvolle Oranje activatie campagne van twee jaar terug herhaalt.

 

lees verder

Huisdier nieuwe doelgroep EK2012?

 

Afgelopen 2010 in Zuid Afrika was de vrouw als Oranje fan de nieuwe doelgroep. Etos, Jillz, Hunkemoller en natuurlijk Bavaria om er maar eens een paar te noemen hebben in  2010 de Oranje vrouw als Oranjefan met succes op de kaart gezet.  Gaat tijdens het EK2012 het huisdier deze belangrijke rol spelen als Oranjesupport? Als het aan Pedigree ligt wordt ons huisdier het geheime wapen van Oranje!  Alle Honden van Nederland krijgen bij Pedigree of Frolic een gratis Oranje Bandana. Leuke actie waar je veel mee kunt doen. Benieuwd wat de er met de Nederlandse poezen, konijnen, hamsters en parkieten nog gaat gebeuren. Alle Goudvissen hebben besloten om tijdens het komende EK2012 hun Oranje outfit weer aan te trekken!

lees verder

ORANJE TOP 15 ALLER TIJDEN

Nederland begint warm te lopen voor het EK2012. Op Oranjebarometer.nl zijn al bijna 100 activatie campagnes geteld inhakend op Oranje of EK2012. Ook dit jaar zullen Trendbox en Activate&co het Oranje Barometer onderzoek houden waarbij 500 consumenten ondervraagd worden over de verschillende Oranje en EK2012 acties.
Het Oranje Barometer onderzoek loopt al sinds 2000. Elke EK/WK waar Nederland van de partij is werd steeds onderzoek gedaan bij de Nederlandse consument naar de deelname bereidheid van de verschillende inhaak activiteiten. Op basis van de resultaten van deze vijf EK/WK  Oranje Barometer onderzoeken hebben we een nieuwe Oranje Top 15 Aller Tijden samengesteld.



De Oranje acties evergreens
De Oranje Top15 Aller Tijden bevat de best scorende inhaak acties sinds 2000. In deze nieuwe Oranje Top 15 Aller Tijden hebben we alle succesvolle WK2010 activatie campagnes verwerkt. Opvallend is dat er maar liefst 6 nieuwe activatie campagnes in de Oranje Top 15 Aller Tijden staan. Dat geeft aan dat de waardering van de consument voor de afgelopen WK2010 Oranje acties erg hoog was. Het WK2010 in Zuid Afrika is het best vertegenwoordigd met maar liefst 6 Oranje acties gevolgd door het EK2000 in Nederland/België met 3 activatie campagnes.
Andere conclusies zijn:
• Hoogste nieuwe binnenkomers zijn Albert Heijn met Beesies en Bavaria met de spraakmakende DutchDress campagne.
• Maar liefst 4 verschillende bier merken wisten de Oranje Top 15 Aller Tijden te bereiken over de afgelopen 12 jaar.
• Heineken weet 3 noteringen te scoren en Albert Heijn 2 keer. Hierbij dient opgemerkt te worden dat 1 keer (WK2006 AH Wuppies) niet gemeten werd daar deze vlak voor het WK zijn actie startte en het onderzoek toen reeds liep.
• Meest gehanteerde activatievorm zijn “gratis give aways” bij aankoop van product of dienst.
• In de Oranje TOP 15 Aller Tijden zijn slechts 3 bedrijven vertegenwoordigd die official sponsor zijn van Oranje (Heineken, Nuon en Calve).
• Opvallend is dat official sponsors van UEFA/FIFA geheel ontbreken in de top 15!
Net buiten de Oranje Top 15 Aller Tijden vielen Blokker Brulshirt en Bavaria Leeuwenhose.

Het nieuwe Oranje Barometer Onderzoek EK2012 start medio mei en de resultaten zijn begin juni gereed.

lees verder

AKTIEsport: Samen gaan we vlammen!

Niet makkelijk te vinden de speciale online shop van Aktiesport: wegaanvlammen.nl. Natuurlijk de collecties van Adidas en Nike maar ook Fan accessoires en kleding. Tijdelijk aanbod gratis shirt of  officiële EK bal bij bestelling. Minder bijzonder dan Perrysport die echt unieke collectie items liet ontwikkelen. Maar deze EK-shop van Oranje gaat wel vlammen met de verkiezing “Ben jij de heetste EK-Babe?”. Coming soon is nu nog de boodschap.  Wel 20% korting als je je inschrijft voor e de nieuwsbrief van Aktiesport.

lees verder

GfK cijfers Oranjekoorts

Ondanks dat de oranje-actie-teller alweer op ruim 80 activatie campagnes staat, blijft de oranjekoorts volgens onderzoek van GfK nog achter bij het EK van vier jaar geleden. Dit bevestigt het feit dat de effectieve campagneperiode tijdens een groot toernooi steeds korter wordt.

 GfK cijfers Oranjekoorts
- 68% van de respondenten geeft aan (waarschijnlijk) naar het EK te gaan kijken. Voor de Olympische Spelen is dit 75%. Opvallend wel: het EK is over het algemeen veel meer gesprek van de dag. Maar bij de Olympische sporten zit natuurlijk veel meer iets voor ieders gading.

- De Oranjekoorts blijft vooral achter bij alleenstaanden en ouderen. Volgens de Oranjebarometer is dat helemaal niet erg: activatiecampagnes rondom een groot voetbaltoernooi scoren verder vaak beter onder gezinnen bestaande uit drie of meer personen. En onder de jongste groep van 16-35 jaar. De verklaring van de Oranjebarometer is dat zij minder EK’s en WK’s hebben meegemaakt.
De Oranjekoorts leeft momenteel het meest onder welgestelde huishoudens met kind(eren), tweeverdieners, huishoudens zonder kinderen en met één kostwinner en tot slot bij de welgestelde gepensioneerden.

- Vooral klanten van de C1000, de Plus en de Dirk gaan het EK volgen. Alle drie de supermarkten hebben hun EK-actie nog niet bekend gemaakt. Klanten van de Aldi en de Lidl zullen het minst naar het EK kijken. Opvallend, want de Lidl is net zijn campagne gestart: “Maak je EK-feest compleet bij Lidl”, met de “Helden van Oranje”-cd met onder andere Johan Derksen en Wilfred Genee.

Tot nu toe zijn er alleen nog acties bekend van Lidl en van Coop. Hier zal het niet bij blijven, want elke supermarktformule zal een stuk van de additionele omzettaart willen snoepen. In 2008 bedroeg deze taart 31 miljoen. In 2010 was er zelfs 70 miljoen extra omzet te verdelen, doordat een WK een ronde langer duurt dan het EK, omdat Oranje natuurlijk bijzonder goed presteerde en omdat het daarnaast ook nog eens fantastisch mooi weer was.

Er zijn steeds meer feestvierders die een stukje van de taart claimen. In 2008 ging bijna de volledige omzet naar Albert Heijn, in 2010 moest de omzet gedeeld worden met de 13 andere supermarkten die met een premium kwamen. De helft van de Nederlanders doet mee aan een spaaractie. Niet meedoen is voor de supermarkten dus geen optie. Jumbo merkte dit twee jaar geleden: de klanten die spaarden bij een andere supermarkt, besteedden bij de Jumbo 6% minder. Dit jaar kunnen we zeker een actie van Jumbo verwachten, zeker gezien ze de kennis van Super de Boer nu in huis hebben. Bron VerseReclame

lees verder

Grolsch cool met koelkrat.

 

De Oranje gekte  laat Grolsch als bierbrouwer koud en introduceert in aanloop naar het EK2012 het Grolsch koelkrat. In lijn met hun activatie campagne om koud bier te promoten.  Een bierkrat met een stekker om altijd koel bier binnen handbereik te hebben! Want uit onderzoek blijkt dat Nederlandse voetballiefhebbers geen minuut van de wedstrijd willen missen. Met het Grolsch koelkrat, een mini-koelkast met het uiterlijk van een bierkrat, serveer je bier zoals het hoort: koud. Het bier blijft hierin op de juiste temperatuur en dus het allerlekkerst. Het koelkrat heeft een inhoud van 35 liter en is dus groot genoeg om een groep vrienden een voetbalav

ond lang van bier te voorzien! Bovendien bespaart hij ruimte in de gewone koelkast. Hertog Jan heeft  een paar jaar terug  het koelkrat al een s gebruikt in een actie wat toen in de activatie barometer goed  scoorde.

Het Grolsch koelkrat kan zowel binnen als buiten worden gebruikt. Want hoe warm het ook is, het koelkrat koelt je bier ultrasnel. En naar iedere gewenste temperatuur. Steek de stekker in het stopcontact, stel de temperatuur in en het koelkrat doet de rest. Het koelkrat is dus dé bieroplossing tijdens EK-wedstrijden, maar ook perfect voor een barbecue in de tuin, een borrel op het balkon of als handige gadget op de camping.

Het Grolsch koelkrat is van 16 mei tot en met 4 juli te winnen bij aankoop van een krat pijpjes, een krat beugels of een multipack blikjes door de actiecode op de verpakking in te vullen op www.grolsch.nl/koelkrat. De actie loopt zeven weken lang, zeven dagen per week en 24 uur per dag. Ieder uur kans dus! Bovendien is het koelkrat te koop via de Grolsch webshop voor een adviesverkoopprijs van € 99,95.

 

lees verder

Maakt Lidl zijn EK-Feest compleet met Derksen & Genee?

 

Zeker de moeite waard om de nieuwste Lidl in Huizen te bezoeken. Schitterende Super waar we deze EK actie spotten. Gaan de heren Derksen & Genee een hoofdrol spelen in de Lidl EK  activatie? Lidl pakt steeds vaker sterk uit op thema’s die een brede doelgroep aanspreken. Derksen & Genee presenteren tijdens het EK weer dagelijks hun speciaal EK-programma dat tijdens het afgelopen WK  hoge kijkcijfers wist te scoren. Zeker is dat deze 9 mei hun opwachting maken bij de nieuwe Lidl in Huizen voor een signeer-sessie. Lijkt ons geen single shot maar eerder onderdeel van de Lidl Ek activatie. Thema “maak je EK-Feest compleet bij Lihl”. Een mooie paraplu om heel veel speciale Lidl EK producten onder te introduceren.

 

lees verder

Ziggo alles-in-1 voor een zinderende sportzomer

Ziggo start als eerste van de kabelaanbieders een wervingscampagne rond het EK2012. Het EK/WK is altijd een moment van oriëntatie die voor een piek in de omzet staat.  Met een tv spot worden meerdere sporten andere bijzondere momenten emotioneel belicht.  Bekijk alles deze sportzomer in HD beeldkwaliteit met het alles-in-1 pakket. Interactieve HD-recorder nu € 99,- bij een alles-in-1 pakket van Ziggo en hoef je niks te missen. Met de Ziggo TV app kun je ook tv kijken op je Iphone en Ipad.

lees verder
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter