Minder bedrijven haken in op Olympische Spelen Rio

Komende vrijdag starten de Olympische Spelen in Rio. Onze sporters streven het hoogste na, maar ook het bedrijfsleven probeert succes te behalen met dit grootste sportevenement ter wereld.Activate&co houdt evenals tijdens Londen 2012 en Sochi 2014 via de Olympische Actie Teller bij hoeveel Olympische campagnes er lopen in Nederland. De teller staat voor aanvang  beduidend lager dan de Olympische Spelen van Londen. De meeste activatie campagnes maken gebruik van unieke Olympische content  die zij delen met hun doelgroep.

Olympische Actie Teller Rio 2016

Sinds 2000 verricht activatiebureau Activate&co, in samenwerking met marktonderzoekbureau Trendbox,  consumentenonderzoek naar de oranjebeleving rond EK/WK’s voetbal. Vanaf de Olympische Spelen van 2012 in London worden ook Olympische activaties gemeten. Het doel is om consumenteninzichten te krijgen over kennis, houding en gedrag met betrekking tot marketingactiviteiten van merken en bedrijven die inhaken op de Olympische Spelen. De Olympische Actie Teller Rio 2016 geeft steeds een actueel beeld hoeveel Olympische inhaakcampagnes er lopen en welke merken en bedrijven de afzender zijn.

 

Minder Olympische campagnes door bedrijven!

Vooraf was de verwachting dat er veel meer Olympische campagne zouden gaan lopen dan vier jaar terug: door het succes van Oranje tijdens de afgelopen Olympische Spelen in Londen maar ook in Sochi én door de positieve verwachtingen van TeamNL voor Rio. Een bijkomend argument was dat door het wegvallen van de Oranjekoorts tijdens het EK Voetbal meer bedrijven zouden gaan inhaken op de Olympische Spelen van Rio. Als we naar de stand kijken van de Olympische Actie Teller van Rio bij aanvang van de Spelen, dan zien we echter dat er aanzienlijk minder campagnes zijn in vergelijking met Londen: 22 kort voor Rio versus 28 campagnes kort voor aanvang van de Spelen in Londen. Het is bijna een kwart lager, wat verrassend mag worden genoemd. 

Opvallend  is dat een aantal officiële sponsors van IOC of van NOC*NSF zelf (nog) geen activatiecampagnes houden rond hun sponsorship (GE, Dow, Panasonic, McDonald’s, Visa, Randstad, Zilveren Kruis). Een andere reden voor het lage aantal kan zijn dat niet-sponsors afgeschrikt zijn door de duidelijke regels die zowel nationaal als internationaal ook streng gecontroleerd worden. Stond de Olympische Actie Teller in Londen bij het eind van de Spelen op 67 campagnes, dat aantal zal rond Rio naar verwachting bij lange na niet  gehaald worden.  

 

Olympische content key in activering

Het zijn hoofdzakelijk bedrijven die officieel sponsor zijn van IOC of NOC*NSF die actief zijn rond de Olympische Spelen van Rio, gevolgd door bedrijven die een officiële band hebben met een sportbond dan wel met een specifieke sporter (Rabobank, Delta Lloyd, AA Drink,  Auping). Slechts een enkel merk durft het tot op heden aan om zonder vorm van strategische sponsorschap in te haken op de spelen. Friesland Campina dat onlangs sponsor werd van NOC*NSF is het meest actief. Naast de corporate campagne “Sterk met Campina” waar verschillende Nederlandse Olympische sporters een hoofdrol in spelen, lopen er diverse acties op product of retail niveau. Opvallend is dat veel van de Olympische campagnes een grote content-achtige component bevatten, vaak met een focus op een bepaalde sporter of sport (Rabobank, VW, Delta Lloyd, Samsung en Auping). Dat zien we zeker terug bij de partnercampagne van de Nederlandse NOC*NSF sponsors, die onder de titel TeamNL een geheel content gerichte activatie voeren. 

 

Dafne speelt hoofdrol

Met Dafne Schippers als boegbeeld is atletiek veruit de populairste Olympische sport waar merken en bedrijven op inhaken met hun activatiecampagnes. Mede door haar prestaties en uitstraling is zij het gezicht van de Nederlandse deelname aan Rio. Hopelijk weet ze dat om te zetten in goud zodat, ook bedrijven als Campina, AA Drink en Nike maximaal succes scoren met hun Olympische campagnes.

 

Olympisch onderzoek

Naast het bijhouden van de Olympische Actie Teller gaan we medio augustus tijdens de Olympische Spelen in  Rio uitgebreid consumentenonderzoek houden naar de Oranje beleving en Olympische inhaakacties via het Olympische Barometer onderzoek. De campagnes worden spontaan becommentarieerd en bovendien op een aantal vaste parameters beoordeeld, namelijk: passendheid bij het merk, sympathiek, vernieuwendheid, aantrekkelijkheid en deelnamebereidheid. Op die manier geeft de consument zijn oordeel over wat de meest succesvolle Olympische Spelen activatiecampagnes zijn tijdens de Spelen van Rio. 

Olympische Barometer 2016

0 reacties

Ben de eerste die een reactie achterlaat.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te laten.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter