BBQ’en is puur en verbindt, maar grillprestaties zijn mager

BBQ’en is een zeer populair fenomeen dat maar liefst 91% van de Nederlanders aanspreekt. Emotioneel is het een gezellig feest van verbinding en tijd voor elkaar maken. Rationeel wordt het gezien als een heel natuurlijke manier van eten bereiden. Zeker bij mannen roept BBQ’en hoge aspiraties op, maar gemiddeld beoordeelt de Nederlandse grillmaster zichzelf maar met een even bescheiden als mager schoolcijfer van 6,4. Dit blijkt uit het eerste Nationale BBQ Onderzoek dat marktonderzoeksbureau Trendbox in samenwerking met activatiebureau Activate&co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=803 Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar.

BBQ’en: feest van verbroedering

Er wordt nogal eens geklaagd over de individualisering van de samenleving en het gebrek aan bindende elementen. Dat laatste klopt aardig, want veel van de oude zuilen zijn verdwenen. Toch vinden we in dit onderzoek iets dat burgers, sterker dan verwacht en ongeacht hun afkomst, verbindt: BBQ’en. Verbinding op microniveau dan, in een gezelschap met gemiddeld zeven á acht andere personen.

De feiten liegen er niet om. Ruim 91% van de Nederlanders BBQ’t wel eens. De laatste BBQ waarbij men aanwezig was, werd beoordeeld met een schoolcijfer van maar liefst 7.8 gemiddeld. Slechts één op de twintig Nederlanders vindt BBQ’en echt helemaal niks. Aan zoveel saamhorigheid kunnen Sinterklaas, Kerst, Koningsdag of zelfs een succesvol Oranje op een WK voetbal niet tippen. Natuurlijk kan BBQ’en niet zo maar op één lijn worden gesteld met deze massaal gevierde volksfeesten. Maar feit is wel, zo blijkt uit dit onderzoek, dat het bij uitstek individuen en groepjes van mensen verbindt.

BBQ’en: samen uit, lekker thuis

Het oer-Hollandse woord gezellig lijkt wel bijna uitgevonden voor de omschrijving van de sfeer op een BBQ. Wat direct doet vermoeden dat veel andere maaltijden eerder functioneel dan gezellig zijn. Maar BBQ’en is primair een sociaal samen zijn, in een natuurlijke omgeving (80% doet het in de tuin) waar het tempo laag is en er op de grill, heel passend, vooral slow food ligt. Ineens is er de tijd voor elkaar die doorgaans niet wordt gevonden of vrijgemaakt. Misschien staat de smartphone wel op vliegtuigstand – heel misschien zelfs wel uit. De ambiance is gemoedelijk en zomers. De manier van koken is bijzonder want wijkt af van de o zo saaie dagelijkse routine. En het grillen van vlees en andere producten wordt als heel natuurlijk ervaren: terug naar de oertijd.

BBQ’en: hoofdrol voor mannen, grillprestaties mager

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Nederland zwart ziet van de BBQ’s. Maar liefst 69% van de Nederlanders beschikt over een normale BBQ. Een buitenkeuken is in 9%, een keramische BBQ in 5% van de gevallen aanwezig. Ruim de helft van de Nederlanders BBQ’t maximaal vijf keer per jaar, zo’n 40% doet dat vaker. Een gemiddelde BBQ kent een mooi behapbaar gezelschap van 7 tot 8 personen.

Bij mannen zijn de aspiraties achter de grill groter dan bij vrouwen. Uitspraken als “my grill is my castle” en “ik grill, en vooruit, af en toe mag een ander” scoren dan ook hoger bij mannen. Vrouwen herkennen zich meer in zinnen als “daar brand ik mijn vingers niet aan” of “ik druk meestal mijn neus”. Opmerkelijk is dat slechts één op de vijf BBQ-koks zijn eigen grillprestaties beoordeelt met een schoolcijfer 8 of hoger. Een even grote groep vindt zichzelf eerder een prutser, en het gemiddelde magere schoolcijfer van 6,4 straalt bescheidenheid zo niet nederigheid uit. Op de vraag wat dan de lastigste onderdelen zijn bij BBQ’en is de top 3:

- de BBQ na afloop goed schoonmaken (27%)

-  de goede hoeveelheid vlees en andere producten kopen (25%)

-  voorkomen dat het vlees of andere producten aanbranden(24%)

BBQ’en: natuurlijke manier van eten bereiden

Vlees ontbreekt bijna nooit op de BBQ (96%), en dat geldt in mindere mate ook voor kip (78%). Daarnaast worden ook steeds vaker groenten (39%) en vis (35%) op de BBQ gegrild. Als side dishes zijn stokbrood met kruidenboter en salades zeer populair. Ook de sauzen ontbreken niet: de gemiddelde BBQ-ganger schept 3,2 verschillende sauzen op zijn bord. Mannen en senioren variëren in hun saus keuzes meer dan gemiddeld. Ook qua drank gaat het er erg gevarieerd aan toe. Mannen gaan, niet onverwacht, massaal aan de pils (61%) vrouwen kiezen eerder voor rosé of een watertje. Populair bij de jongeren zijn Radler, cocktails en tapbier.

Tot slot een aantal stellingen die we met Nederland deelden rond BBQ’en. Maar liefst 50% vindt BBQ’en de meest natuurlijke manier van eten bereiden, slechts 15% steekt de BBQ vooral aan vanwege de kinderen en bij 73% van Nederlanders geeft BBQ’en een vakantie gevoel.

infographicBBQonderzoek2015


TAGS: , , , ,

0 reacties

Ben de eerste die een reactie achterlaat.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te laten.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter