Top 15 meest vernieuwende activaties van afgelopen 15 jaar

TOP 15 meest vernieuwende activaties

Sinds 2000 houden Activate&co en Trendbox continu onderzoek bij de consument naar de werking van activatie campagnes.  15 jaar Activatie Barometer onderzoek een milestone die  we graag vieren met een aantal bijzondere topvijftien’s. Wat waren in de ogen van de consument nu de 15 activaties die de afgelopen 15 jaar het allerhoogst scorende op vernieuwendheid?

Bier marketeers erg innovatief

Een bijzonder lijstje waar al meteen opvalt dat de marketeers in de biermarkt erg innovatief zijn! In het totaal weten maar liefst 6 activaties van biermerken de TOP15 te halen. Sterker nog de hele top drie wordt door bier activaties voorzien. Zowel Heineken als Grolsch weten als enige twee keer op innovativiteit te scoren in deze lijst.

AH kortingstickers evergreen

De food marketeers komen niet verder dan 3 innovatieve acties terwijl zij wel de grootste partij zijn in het totaal van de 1.250 onderzochte activatie campagnes. Opvallend ondervertegenwoordigd is de categorie retail. Juist zij zetten veelvuldig activaties in om consumentengedrag te stimuleren. Alleen Albert Heijn weet met zijn “korting stickers”, waarbij je zelf je eigen voordeel kan bepalen, hoog te scoren op vernieuwendheid. Het is de enige activatie die ook meteen is uitgegroeid tot een echte evergreen. AH heeft deze innovatieve activatie methode bedacht en steeds verder uitgebouwd van sec kortingstickers naar meer emotionele vorm van zelf Jokers plakken bij AH. Het is inmiddels een zeer populaire activatie vorm geworden met de erg veel navolging van met name in retailland. Ook veel navolging kreeg het persoonlijk maken van het aanbod. Postbank deed dat als een van de eerste. Je kon helemaal je eigen pas bepalen. Een trend die we daarna veelvuldig, vaak met succes, terug zagen.

Premiums scoren met vernieuwendheid

Als we kijken naar de verschillende activatiemethoden dan valt op dat bij vernieuwende acties veelvuldig premiums opduiken. Veel meer dan bijvoorbeeld wedstrijden, korting of refund. Meer dan de helft van de activaties in deze TOP15 maakt gebruik van een premium die een innovatief karakter heeft. Premiums die niet alleen gratis gegeven worden bij aankoop (Diamant terugschenk-trechter, Grolsch beugelblik, Postbank-pas met je eigen foto) maar waar ook gewoon voor betaald moet worden (Grolsch beugeltafel, Amstel BierBQ, Bavaria DutchDress, Nuon Energieshirt, KING Alex rol). Door iets vernieuwends te doen kun je blijkbaar hier ook een bijdrage voor vragen van de consument.

Oranje acties minder vernieuwend

Verwachting was dat de TOP15 meer EK/WK oranje acties zou bevatten daar dit eveneens een grote groep vormt binnen de 1.250 onderzochte activaties. Alleen Bavaria en Nuon kwalificeren zich met een innovatieve oranje aanpak. Het is blijkbaar niet makkelijk om de “oranje” consument te winnen met vernieuwende activaties.  Andere inhaker is King pepermunt die Koningsdag innovatief lading gaf door tijdelijk hun rollen Alex te noemen.

Belang maatschappelijk issues

Maatschappelijke betrokkenheid vinden we gelukkig ook terug in deze TOP15. De recycling acties van oude batterijen (Stibat) alsmede de eerste actie om oude mobieltjes in te leveren (Tell me, Siemens en T-Mobile) Kenden een hoog innovatie gehalten. Deze laatste inruil actie steunde ook nog een Goed doel door kinderen een toekomst te bieden.

Partnerships en innovaties

Hoe was het gesteld met partnerships en vernieuwendheid? Verrassende combinaties zagen we zoals op 1 Heineken met NS, Becel met zorgverzekeraar VGZ en de eerder genoemde inruilactie van Tell me, Siemens en T-Mobile. Vaak verrassende samen werkingen maar als dit een logische fit is binnen de activatie campagne geeft dat goede resultaten ook qua deelname bereidheid.

Gouden innovatie jaren 2003 t/m 2005

Benieuwd wat de gouden jaren waren wat betreft innovatieve acties? In de periode 2003 t/m 2005 vierde vernieuwendheid hoogtij want ruim 50% van de activaties in deze lijst werden in deze economische bloei tijd ontwikkeld.

Succes & innovatie

Blijft over de meest interessante vraag: scoren vernieuwende activaties ook hoog qua deelname bereidheid bij de consument? Ondanks dat de activatie met de allerhoogste deelname bereidheid die we gemeten hebben hier vertegenwoordigd is (Becel) zien we een wisselend beeld. Gezamenlijk liggen liggen deze TOP15 van innovatieve activaties qua deelname bereidheid iets boven het gemiddelde van bench mark van alle 1.250 activaties. Vernieuwendheid kan een bijdrage leveren aan een hogere deelname bereidheid maar een garantie is het niet. Je kunt ook te vernieuwend zijn, of met een actie verder gaan dan het merk toelaat.

TAGS: , , , ,

0 reacties

Ben de eerste die een reactie achterlaat.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te laten.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter