Olympisch succes voor bedrijven

 

De Olympische Spelen 2012 in Londen kunnen niet meer stuk. In de ogen van de Nederlanders hebben onze Olympische sporters eindelijk voor het oranje successen gebracht waar we met allen deze sportzomer zo naar hunkerden. Ook het bedrijfsleven dat inhaakte op de Olympische Spelen zal meer dan tevreden zijn. De Olympische editie van het Oranjebarometer onderzoek heeft de afgelopen 6 weken met de Olympische-Actie-Teller continu lopende Olympische activatie campagnes in kaart gebracht. De actuele teller staat op 66 Olympische inhaak campagnes wat meer is dan ooit te voren.

Meer Olympische campagnes

Dat de Olympische Spelen als commercieel platform steeds populairder is bij bedrijven maakt deze telling duidelijk. Gelukkig steekt het aantal van 66 Olympische campagnes schril af te het aantal EK inhakers van maar liefst 241 campagnes die we in mei/juni rapporteerden. Inhaken op de Olympische Spelen heeft een campagne-druk die bijna 75% lager ligt dan bij de afgelopen EK. De Olympische Spelen is daarmee unieker om je als bedrijf mee te associëren. Extra pluspunt is dat het beperkt aantal bedrijven die Olympische inhaken over veel meer verschillende markten gespreid zijn wat gunstig werkt voor de effectiviteit van de Olympische activatie campagne.

Hoofdrol voor official sponsors spelen

Bedrijven die een duidelijke band met de Olympische Spelen hebben in de vorm van sponsor- of partnership hebben duidelijk de overhand. Gezamenlijk nemen zij 77% van de Olympische campagnes voor hun rekening. Bij EK/WK ligt het aandeel veel lager en zijn niet sponsors veel actiever met inhaak campagnes.  Verdeling van verschillende Olympische sponsor mogelijkheden geeft het volgende beeld:

De meer internationale gerichte IOC sponsors zijn goed voor 23% van de Olympische campagnes die gemiddeld vroegtijdiger van start gingen. Opvallend is dat een aantal van deze internationale bedrijven ondanks dat ze daarvoor betalen zich in Nederland stil hielden. Zeker voor consumentgerichte ondernemingen als Procter&Gamble, Visa en Mc Donald’s is dat zeer opvallend. Sponsors van de Nederlandse Olympische ploeg (NOC-NSF) waren zeer actief en vaak ook met meerdere activatie campagnes. Unilever was daarbij de topper door met maar liefst 5 verschillende Olympische campagnes actief te zijn al dan niet met een retailpartner. Rabobank had die actieve rol als sponsor van enkele nationale sportbonden.

Retailers haken gratis in op OS

Bij de groep bedrijven die geen sponsorbanden heeft valt een groep duidelijk op: retailers!  Metname supermarkten en multimedia-winkels gingen aan de slag met de Olympische Spelen. Zij zijn goed voor meer dan 50% van de Olympische inhakers van de niet sponsors! In veel gevallen heel voorzichtig gezien de juridische risico’s waardoor de medaille bijna bij alle retailers de key visual werd! Supermarkten (AH, Deka, Poiesz, Aldi, Coop, C1000) hanteerden de Olympische Spelen of als onderdeel van totaal sportzomer aanpak of als deelactiviteit. Zelfs AH die door medewerking van NOC-NSF sponsor Unilever breed uit kon pakken koos voor een beperkte Olympische campagne.

Goeden Doelen ontdekken OS

Of het nu komt doordat de collecte kalender in juli/aug leeg is, opvallend was dat een aantal Goede doelen de Olympische Spelen aangreep om actie te voeren.

Donor ja/nee, Support&play en Solidaridad haakten in op de Olympische spelen om aandacht te krijgen voor hun mooie activiteiten. Daarnaast waren Goede doelen onderdeel van een aantal campagnes van Olympische sponsoren. Opvallend was de Samsung Hope Relay campagne waarbij iedereen uitgenodigd werd dmv speciale app kilometers te lopen of te fietsen. Elke km tijdens de Olympische Splen levert €1,- op voor het Goede doel “KlasseContact” betaald door Samsung.

Socialympics ook via Olympische acties

Londen2012 was op voorhand al uitgeroepen tot de spelen van de social media.
Het IOC probeerde sporters nog te beperken qua gebruik van social media, maar daar was geen houden meer aan. Hetzelfde geldt voor de Olympische campagnes. Allemaal maken zij gebruik van social media, apps of andere vormen van interactie. Dat leverden mooie nieuwe toepassingen op. VW met Up!HollandUP!, NS met Tribune Turen, Panasonic met Flag tags, Randstad met Support de Sporters om er maar eens een paar te noemen. Meedoen is daarbij vaak leuker dan winnen!

Beloning:  geen premiums wel win Londen 2012

Zagen we in de EK/WK acties vaak gratis (oranje)premiums als belangrijk activatie-tool, bij de Olympische Spelen is dit geheel anders. Buiten Lotto (sporttas), Coca cola (OS glazen) en Delta Lloyd (official zeilshirt) werd de activatiemethode gratis Olympische premiums niet gehanteerd. Wel heel populair zijn “win een trip naar de Olympische spelen in Londen”. Maar liefst 16 Olympische activatie campagnes maken gebruik van deze vorm van beloning! Natuurlijk geeft iedereen hier zijn eigen draai aan, maar toch blijft het uitwisselbaar en weinig onderscheidend. Daarbij komt dat natuurlijk het Holland Heineken House als experience zo’n begrip is geworden dat je hier met het mooiste VIP aanbod moeilijk aan kunt tippen.

Eind deze week volgen de resultaten van het Olympisch Oranjebarometer onderzoek dat Trendbox en Activate&co gezamenlijk houden. Dan weten we ook welke Olympische activatie campagnes Goud, Zilver en Brons hebben gewonnen in de ogen van de consument.

Comments are closed.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter