Olympisch succes voor bedrijven
Meer Olympische campagnes
Dat de Olympische Spelen als commercieel platform steeds populairder is bij bedrijven maakt deze telling duidelijk. Gelukkig steekt het aantal van 66 Olympische campagnes schril af te het aantal EK inhakers van maar liefst 241 campagnes die we in mei/juni rapporteerden. Inhaken op de Olympische Spelen heeft een campagne-druk die bijna 75% lager ligt dan bij de afgelopen EK. De Olympische Spelen is daarmee unieker om je als bedrijf mee te associëren. Extra pluspunt is dat het beperkt aantal bedrijven die Olympische inhaken over veel meer verschillende markten gespreid zijn wat gunstig werkt voor de effectiviteit van de Olympische activatie campagne.
Hoofdrol voor official sponsors spelen
Bedrijven die een duidelijke band met de Olympische Spelen hebben in de vorm van sponsor- of partnership hebben duidelijk de overhand. Gezamenlijk nemen zij 77% van de Olympische campagnes voor hun rekening. Bij EK/WK ligt het aandeel veel lager en zijn niet sponsors veel actiever met inhaak campagnes. Verdeling van verschillende Olympische sponsor mogelijkheden geeft het volgende beeld:
Bij de groep bedrijven die geen sponsorbanden heeft valt een groep duidelijk op: retailers! Metname supermarkten en multimedia-winkels gingen aan de slag met de Olympische Spelen. Zij zijn goed voor meer dan 50% van de Olympische inhakers van de niet sponsors! In veel gevallen heel voorzichtig gezien de juridische risico’s waardoor de medaille bijna bij alle retailers de key visual werd! Supermarkten (AH, Deka, Poiesz, Aldi, Coop, C1000) hanteerden de Olympische Spelen of als onderdeel van totaal sportzomer aanpak of als deelactiviteit. Zelfs AH die door medewerking van NOC-NSF sponsor Unilever breed uit kon pakken koos voor een beperkte Olympische campagne.
Goeden Doelen ontdekken OS
Of het nu komt doordat de collecte kalender in juli/aug leeg is, opvallend was dat een aantal Goede doelen de Olympische Spelen aangreep om actie te voeren.
Donor ja/nee, Support&play en Solidaridad haakten in op de Olympische spelen om aandacht te krijgen voor hun mooie activiteiten. Daarnaast waren Goede doelen onderdeel van een aantal campagnes van Olympische sponsoren. Opvallend was de Samsung Hope Relay campagne waarbij iedereen uitgenodigd werd dmv speciale app kilometers te lopen of te fietsen. Elke km tijdens de Olympische Splen levert €1,- op voor het Goede doel “KlasseContact” betaald door Samsung.
Socialympics ook via Olympische acties
Beloning: geen premiums wel win Londen 2012
Zagen we in de EK/WK acties vaak gratis (oranje)premiums als belangrijk activatie-tool, bij de Olympische Spelen is dit geheel anders. Buiten Lotto (sporttas), Coca cola (OS glazen) en Delta Lloyd (official zeilshirt) werd de activatiemethode gratis Olympische premiums niet gehanteerd. Wel heel populair zijn “win een trip naar de Olympische spelen in Londen”. Maar liefst 16 Olympische activatie campagnes maken gebruik van deze vorm van beloning! Natuurlijk geeft iedereen hier zijn eigen draai aan, maar toch blijft het uitwisselbaar en weinig onderscheidend. Daarbij komt dat natuurlijk het Holland Heineken House als experience zo’n begrip is geworden dat je hier met het mooiste VIP aanbod moeilijk aan kunt tippen.
Eind deze week volgen de resultaten van het Olympisch Oranjebarometer onderzoek dat Trendbox en Activate&co gezamenlijk houden. Dan weten we ook welke Olympische activatie campagnes Goud, Zilver en Brons hebben gewonnen in de ogen van de consument.