Welke winkel scoorde met Oranje!

We liggen er met Oranje helaas uit! Dat doet in heel Nederland pijn maar ook bij veel retailers die massaal inhaakten op de oranjekoorts. Van Appie t/m Zeeman gaan de komende dagen hun winkels aanpassen nu Oranje uit het EK2012 ligt. Misschien interessant om te weten welke retailers maximaal wisten te scoren met hun oranje activatie bij de consument. Expliciet werd gevraagd aan ruim 600 consumenten wat de beste winkel is voor Oranjesupporters. Met name de supermarkten wisten de harten van de Oranjefan te winnen. In de TOP van van favoriete Oranje winkels zijn maar liefst 5 supers vertegenwoordigd. Blokker en Kruidvat zijn de enige niet supers die in deze lijst voorkomen. Online-shops(bol-com,etc.), slijterijen (Gall&Gall) en sportwinkels (Perry/Aktiesport) die dit EK flink aan de weg timmeren weten geen sterke positie te veroveren bij de consument.

C1000 voert de lijst aan. Geholpen door de sterke activatie campagne “geluksvogels” die dominant in de hun supermarkten aanwezig is incl dranghekken om zeurende kids op afstand te houden.  De hit “ben jij ook voor Nederland” werkt ook mee want die scoort prima als EK-hit.  Daarnaast bieden zij onderdak aan veel fabrikanten die uitbundig willen pakken met Oranje en hebben ze een heel assortiment met Geluksvogel items van petten tot strandballen ontwikkeld. Daarnaast werd een special assortiment met C1000 EK producten aangeboden. Ook Lidl is sterk met een totaal assortiment snacks, hapjes, die speciaal voor dit EK ontwikkeld zijn. Derksen en Genee zijn hun EK presenters incl de hit “Nederland is helemaal Oranje”.  Albert Heijn teert met name op zijn imago van voorafgaande jaren van Wuppies, Welpies en Beesies. De huidige activatie aanpak van AH wordt door veel consumenten niet begrepen en daardoor laag gewaardeerd (zie Oranje Barometer Top 10).Het feit dat AH de afgelopen jaren met hun Oranje aanpak altijd de eerste plek haalde en nu niet eens in de Top 10 staat Van EK activatie campagnes is veel zeggend. Ook Blokker die al langer actief is als oranje winkel van NL (ze hebben de mazzel dat oranje hun huiskleur is) pakt dit EK fors uit met een heel assortiment met speciale fan items (van voetbal kabouters t/m oranje grastapijt).Opvallend is verder dat Jumbo die voor het eerst actief is rond oranjebeleving meteen een Top 5 positie weet te halen als Beste Oranje supportswinkel samen met Kruidvat (Gijpvogel actie) en COOP(Oranje Buddies). Jammer dat al deze retailers maar een korte periode tijdens het EK hebben kunnen genieten van hun oranje inhaak activiteiten. Een enkeling zag de bui misschien hangen en koos voor een “sportzomer actie” thema dat minder scherp is maar ook minder risico geeft.

TAGS: , , , , ,

0 reacties

Ben de eerste die een reactie achterlaat.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te laten.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter