GfK onderzoek: “Groene” Oranjegadgets geliefd

Bijna zeventig procent (69%) van de Nederlanders zou het waarderen als hun supermarkt op een duurzamere manier EK-gadgets uit zou delen. Eenderde (32%) zou eerder bij een supermarkt sparen als deze een duurzamere EK-actie zou voeren. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van reclamesite Verse Reclame.‘Tijdens het WK in 2010 werden de EK-gadgets opeens ‘oranjeprullaria’ genoemd”, aldus EK-watcher Gonnie Spijkstra van Verse Reclame. “En werd de roep om duurzame gadgets groter. Er werd zelfs bij de supermarkten gelobbyd om de gadgets terug te vragen van de consument. Albert Heijn gaf destijds aan niet zeker te weten of het dit EK met een tastbaar gadget zou komen en geeft dit jaar dan ook als eerste supermarkt een duurzamer voorbeeld. Bijna driekwart van Nederland (73%) heeft oranje spullen uit 2010 bewaard en 12 procent heeft artikelen weggegeven aan anderen. 15 procent heeft de gadgets weggegooid.

Er zijn wel degelijk duurzamere alternatieven voor supermarkten die mee willen doen aan de Oranjekoorts, zo blijkt. Er is vooral veel animo voor het sparen voor een aan het EK-gerelateerd goed doel: eenderde (34%) geeft aan hieraan te willen deelnemen. 32% zou graag een duurzamer gadget ontvangen, bijvoorbeeld een t-shirt. Net zo veel interesse (32%) is er voor het sparen voor een premium. Waar de klant nu vaak na eenmaal boodschappen doen wordt beloond, zou deze dan drie keer 15 euro moeten besteden alvorens een gadget te ontvangen.

Er is minder deelnamebereidheid om 5 cent te betalen voor een oranjegadget (15%). Ook het gratis kunnen downloaden van een EK-hit in plaats van het ontvangen van een tastbaar gadget, is niet erg populair. Slechts 6% geeft aan hier aan mee te willen doen. Bron; Molblog GfK

0 reacties

Ben de eerste die een reactie achterlaat.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te laten.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter