GfK cijfers Oranjekoorts

Ondanks dat de oranje-actie-teller alweer op ruim 80 activatie campagnes staat, blijft de oranjekoorts volgens onderzoek van GfK nog achter bij het EK van vier jaar geleden. Dit bevestigt het feit dat de effectieve campagneperiode tijdens een groot toernooi steeds korter wordt.

 GfK cijfers Oranjekoorts
- 68% van de respondenten geeft aan (waarschijnlijk) naar het EK te gaan kijken. Voor de Olympische Spelen is dit 75%. Opvallend wel: het EK is over het algemeen veel meer gesprek van de dag. Maar bij de Olympische sporten zit natuurlijk veel meer iets voor ieders gading.

- De Oranjekoorts blijft vooral achter bij alleenstaanden en ouderen. Volgens de Oranjebarometer is dat helemaal niet erg: activatiecampagnes rondom een groot voetbaltoernooi scoren verder vaak beter onder gezinnen bestaande uit drie of meer personen. En onder de jongste groep van 16-35 jaar. De verklaring van de Oranjebarometer is dat zij minder EK’s en WK’s hebben meegemaakt.
De Oranjekoorts leeft momenteel het meest onder welgestelde huishoudens met kind(eren), tweeverdieners, huishoudens zonder kinderen en met één kostwinner en tot slot bij de welgestelde gepensioneerden.

- Vooral klanten van de C1000, de Plus en de Dirk gaan het EK volgen. Alle drie de supermarkten hebben hun EK-actie nog niet bekend gemaakt. Klanten van de Aldi en de Lidl zullen het minst naar het EK kijken. Opvallend, want de Lidl is net zijn campagne gestart: “Maak je EK-feest compleet bij Lidl”, met de “Helden van Oranje”-cd met onder andere Johan Derksen en Wilfred Genee.

Tot nu toe zijn er alleen nog acties bekend van Lidl en van Coop. Hier zal het niet bij blijven, want elke supermarktformule zal een stuk van de additionele omzettaart willen snoepen. In 2008 bedroeg deze taart 31 miljoen. In 2010 was er zelfs 70 miljoen extra omzet te verdelen, doordat een WK een ronde langer duurt dan het EK, omdat Oranje natuurlijk bijzonder goed presteerde en omdat het daarnaast ook nog eens fantastisch mooi weer was.

Er zijn steeds meer feestvierders die een stukje van de taart claimen. In 2008 ging bijna de volledige omzet naar Albert Heijn, in 2010 moest de omzet gedeeld worden met de 13 andere supermarkten die met een premium kwamen. De helft van de Nederlanders doet mee aan een spaaractie. Niet meedoen is voor de supermarkten dus geen optie. Jumbo merkte dit twee jaar geleden: de klanten die spaarden bij een andere supermarkt, besteedden bij de Jumbo 6% minder. Dit jaar kunnen we zeker een actie van Jumbo verwachten, zeker gezien ze de kennis van Super de Boer nu in huis hebben. Bron VerseReclame

0 reacties

Ben de eerste die een reactie achterlaat.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te laten.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter