Resultaten Oranje Barometer onderzoek

Een verrassende top tien zowel als we kijken naar de altijd zo succesvolle biermerken en naar het gevecht om de Oranje consument door de verschillende supermarkten. Om niet teveel appels met peren te vergelijken kijken we eerst naar deze twee belangrijke markten.

Biermerken
Activatiecampagnes voor bierkmerken, Heineken in het bijzonder, zijn altijd zeer sterk vertegenwoordigd in de Oranje Barometer onderzoeken van de afgelopen jaren.
Grolsch en Bavaria nemen de topposities in bij de Oranje Barometer van 2010. Grolsch weet met zijn eigenzinnige koel-campagne de harten te stelen van de panelleden. Het eigenzinnige aanbod is: check je kratcode en maak elk uur kans op een radiografisch bestuurbare koelserver. Bijzonder hoog scoort Grolsch met deze activatiecampagne op: passendheid bij het merk, aantrekkelijk en sympathie en weet zo een hoge deelname te bewerkstelligen. De minst oranje actie van allemaal weet zo door zijn passendheid bij het merk en bier maximaal te scoren in de Oranje Barometer!
Bavaria bewandelde een hele andere weg. Zij hadden het lef om zich helemaal te richten op de vrouwelijke Oranje fan waardoor je natuurlijk minder scoort bij de mannelijke helft. Het aanbod is een DutchDress by Supertrash samen met Bavaria fridge pack voor €9,99. Een zeer spraakmakende activatiecampagne met onder andere Sylvie van der Vaart die beloond wordt door zowel mannelijke als vrouwelijke consumenten met een eerste plaats op aspecten als originaliteit en vernieuwendheid.
Op vijf staat Jupiler die voor het eerst de Oranje Barometer top 10 weet te halen. Aanbod is gratis t-shirt met de tekst “Jup Holland Jup” bij een krat. Hoog scorend op passendheid bij het merk en aantrekkelijk van het aanbod. Het meest verrassend is dat ook Jupiler boven Heineken staat.
Heineken die de afgelopen jaren altijd in de top 3 stond met zijn Oranje hoed activatiecampagnes haalt een achtste plek. Een mogelijke verklaring is dat Heineken door de jaren heen een hoog aspiratieniveau bij de Oranje fan heeft gecreëerd. Hier elke keer weer overheen gaan is bijna onmogelijk, waardoor je een keer minder uit de verf komt in ogen van de consument.

Supermarkten
Ook in de supermarktkanaal zijn bijna alle aanbieders actief met een WK activatieprogramma’s. Daarbij viel op dat iedereen dezelfde activatie strategie bewandelde, namelijk een gratis oranje ‘gadget’ voor een brede doelgroep met name gericht op kids. Het spaarelement speelde een belangrijke rol bij al deze programma’s. Enige uitzondering was Plus die koos voor een meer jongerenbenadering met de WKbandjes. Plus komt met dit activatieprogramma als beste supermarktketen uit het Oranje Barometer onderzoek. Het scoort goed op originaliteit , sympathie en deelnamebereidheid. De meeste supermarkt WK acties belanden in de middenmoot. Opvallend hier is dat C1000 het met zijn WKvoetbalGogo’s in dit kanaal als minste doet. ‘Weinig vernieuwend, niet origineel’ is de reactie van de ondervraagden op het zo snel herhalen van Gogo’s-actie, nu in WK uitvoering.
Voor de volledigheid: AH (altijd goed voor een toppositie) ontbreekt in deze Oranje Barometer.

Best of the rest
In frisdrankenland zien we op drie internationaal sponsor en grootmacht Coca Cola. Zij hebben een indrukwekkende WK campagne waarbij kaarten voor ‘Coca Cola FIFA worldcup celebration’ op 19 juni in de Amsterdam Arena met korting verkrijgbaar zijn. Lipton ice tea en Pepsi, Sisi, 7Up lukt dat met vrij simpele WK activiteiten eveneens de top 10 te behalen.. Lipton met unieke codes waarbij WK tickets te winnen zijn, Pepsi &Co geven gratis Reuzeleuse weg in de supermarkt bij aankoop de verschillende merken.
In de Electro retailkanaal weet Expert net als Coca Cola hoog te scoren door het organiseren van een “Expert van Oranje” live event in de Kuip. Kopers bij expert krijgen gratis tickets voor dit Oranje-feest op 19 en 24 juni. BCC speelt meer de eco-bal met zijn WK activiteit maar misschien omdat deze actie minder sales driven is weet het toch een Top 10 plek te veroveren.

0 reacties

Ben de eerste die een reactie achterlaat.

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te laten.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter